Закінчую перший курс Державного університету економіки і технологій, на юридичному факультеті. Вже рік консультую клієнтів юридичної клініки, що створена на базі університету. Беру активну участь у проходженні курсів з саморозвитку та підвищення професійного рівня юристів. Прагну постійно опановувати нові знання та закріпляти їх на практиці.
Бувають випадки, коли у власника певного майна виникає необхідність вчинити певні юридичні чи фактичні дії щодо цього майна, а фізичної можливості реалізувати це немає, або ж відсутній досвід користування майном, то саме за таких умов актуальним буде укладення договору управління майном, що являє собою угоду за якою одна сторона (установник управління) забов’язується передати на певній строк іншій стороні (управителю) своє майно, а управитель в свою чергу забов’язується за певну плату здійснювати управління майном від свого імені, але в інтересах власника майна.
Особливості договору управління майном:
Відповідно до ст. 1035 ЦКУ істотними умовами даного договору є: перелік майна, що передається в управління (умова про предмет), та розмір і форма оплати за управління ( умова про ціну).
Також обов’язково варто зазначати строк дії договору, адже якщо сторони не визначать дану умову, то договору буде вважатися таким, що укладений на п’ять років, що звісно не завжди відповідає інтересам сторін. Варто зазначити, що винагорода управителю може виплачуватися в різних формах, а саме:
- у вигляді відсотків від доходів, що отримав управитель в результаті управління майном,
- у вигляді сталої грошової суми, що виплачуватиметься з певною періодичністю, або ж в натуральній формі.
В будь-якому випадку варто детально прописати в договорі всі аспекти, щодо форми винагороди та порядку її виплати.
- Поряд з істотними умовами також варто встановити обсяг прав та обов’язків сторін, та відповідальність за невиконання договірних забов’язань.
- Передавати в управління можна як об’єкти нерухомості, так і підприємства, об’єкти незакінченого будівництва, цінні папери, а також майнові права.
- Установник управляння забов’язується виплачувати встановлений договором винагороду. а у випадку, якщо майно, що передається в управління є предметом застави - повідомити про це свого контрагента. Іншою ж стороною договору є управитель, який може виступати в якості суб’єкта господарювання.
- Варто зазначити, що управитель повинен діяти на підставі укладеного договору та виключно в інтересах власника майна без укладення довіреності.
- Управителем не може бути державний орган чи орган місцевого самоврядування. Управителю забороняється відчужувати предмет договору, а укладати стосовно нього предмет застави можна виключно за погодженням з власником майна.
- Управитель має право на отримання винагороди за управління та на відшкодування витрат, що пов’язані з ним.
- В деяких випадках, установник управляння може зазначати в договорі осіб( вигодонабувачів). які матимуть право на набування винагороди від майна, що передається в управління.
Процедура укладення договору управління майном:
- Першим кроком є підготовка проекту договору, що обов’язково повинен включати в себе істотні умови та умови, що відображали б специфіку правовідносин між сторонами. Варто зазначити, що законодавством встановлена обов’язкова письмова форма договору. Вкрай рекомендованими при формуванні проекту договору послуги юриста.
- Після того як були встановлені всі істотні умови та сформований проект договору, варто надіслати контрагенту пропозицію укласти договір у вигляді оферти. важливо щоб оферта була адресована конкретній особі та виражала намір оферента укласти договір. Пропозиція може бути надіслана у письмовому вигляді, усно. або ж в електронному форматі, головне , щоб в ній зазначалися істотні умови майбутнього договору.
- Отримавши оферту, контрагент має надіслати відповідь у вигляді акцепту, що підтверджувала б його згоду на укладення договору. Акцепт має виражати повне схвалення тих умов, що зазначалися в оферті без зазначення пропозиції укладення договору на інших умовах, що не були запропоновані.
- Якщо ж предметом договору виступають об’єкти нерухомості, або ж об’єкти незавершеного будівництва, то обов’язковим є нотаріальне посвідчення договорів управління майном. Для реалізації цього кроку необхідно звернутися до державного чи приватного нотаріуса з наступними документами: документи, що підтверджують право власності на предмет договору, довідка з БТІ, акт прийому-передачі майна в управління, документи, що посвідчують особи сторін.
- Окремо слід зазначити про те, що договори управління майном без створення юридичних осіб підлягають податковому обліку. Загалом обліку у податковій службі перебувають лише ті договори, управителі в яких забов’язані вести податковий облік з ПДВ стосовно тих операцій, які пов’язані з управління майном. Для взяття на облік договору необхідно подати до контролюючого органу відповідну заяву за встановленою формою та копію укладеного договору.
Допомога юриста в укладенні договору управління майном:
Попередня консультація юриста перед укладенням договору унеможливить включення до нього умов, які б ставили сторін у невигідне становище або порушували б їх права та інтереси. Юрист проведе правовий аналіз ситуації та на його основі підготує проект договору, допоможе визначити перелік документів для нотаріального посвідчення та в процедурі встановлення податкового обліку.