Навчаюсь на третьому курсі Державного університету економіки і технологій. Спеціалізуюсь на договірному, господарському та корпоративнмоу праві, зокрема, надаю консультації та пишу фахові статті.
Загальні аспекти оренди державного майна:
Оренда державного майна є процесом передачі використання об'єктів, що перебувають у державній власності, приватним суб'єктам на певних умовах і за визначену плату. Передача майна в оренду здійснюється шляхом провдення аукціону в електронній формі. Забезпеченння такого формату передачі в оренду здійснює Едектронна торгова система (ЕТС).
Основні характеристики і функції ЕТС включають:
- Дворівневу систему: ЕТС складається з центральної бази даних і електронних майданчиків (платформ), які взаємодіють через спеціальний інтерфейс програмування додатків (API). Ця структура дозволяє забезпечити взаємодію між всіма учасниками торгів через єдину платформу.
- Створення та розміщення торгівельних пропозицій: Учасники можуть створювати та розміщувати свої торгівельні пропозиції на платформі ЕТС в електронному вигляді.
- Оприлюднення і обмін інформацією: ЕТС забезпечує можливість оприлюднення та обміну різноманітною інформацією і документами, необхідними для проведення аукціону чи торгів, в електронному.
Можливі об'єкти оренди:
- Єдині майнові комплекси підприємств: Це означає, що оренда може стосуватися не лише окремих активів, але й комплексів майна, що включають різні види активів, які функціонують як єдиний організаційний або виробничий блок.
- Нерухоме майно: Включає будівлі, споруди, приміщення та їх окремі частини. Це може бути великі промислові комплекси, офісні будівлі, складські приміщення тощо.
- Інше окреме індивідуально визначене майно: Тут включаються різні види майна, які можуть бути визначені конкретною орендною угодою і не входять до попередніх категорій.
- Майно, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, створених під час приватизації: Включає майно, яке не було включене до статутного капіталу приватизованих підприємств або майно, що було заборонене до приватизації.
- Майно, щодо якого до статутного капіталу внесено право господарського відання: Тобто майно, яке перебуває на управлінні певного підприємства, але не є його власністю.
- Майно, закріплене на праві господарського відання за акціонерними товариствами та їхніми дочірніми підприємствами: Це майно, яке використовується для забезпечення діяльності підприємства, але залишається власністю іншого юридичного особи.
- Майно державних органів, установ, Збройних Сил, правоохоронних органів та інших організацій: Включає майно, що не використовується для виконання їх функцій і може бути передане в оренду.
- Майно, що не підлягає приватизації: Таке майно може бути передане в оренду без права викупу орендарем та передачі в суборенду.
Суб'єкти, що можуть орендувати державне майно:
- Фізичні особи: Це індивідуальні особи, які можуть бути орендарями майна згідно з умовами угоди.
- Юридичні особи: Включають у себе різноманітні підприємства, організації та установи, які мають право на оренду майна.
- Юридичні особи іноземних держав: Представництва та компанії з інших країн також можуть бути орендарями майна в Україні.
- Міжнародні організації: Включаються різного роду міжнародні організації, які мають статус та право використовувати майно в Україні через оренду.
- Особи без громадянства: Це особи, які не мають громадянства жодної країни, і вони також можуть бути орендарями майна в Україні.
Ініціаторами оренди можуть бути наступні суб'єкти:
- Потенційний орендар: Це особа, яка виявляє зацікавленість у отриманні в оренду певного нерухомого або індивідуально визначеного майна. Вона подає заяву до орендодавця щодо включення цього майна до відповідного переліку, який визначається порядком передачі майна в оренду.
- Орендодавець: Це суб'єкт, який володіє майном і має право на його передачу в оренду.
- Балансоутримувач: Це організація, яка зберігає та управляє майном на правах управління від імені держави чи комунальної власності.
Процедура ініціювання оренди передбачає такі кроки:
- Потенційний орендар подає заяву до орендодавця про включення конкретного майна до відповідного переліку для оренди.
- Орендодавець має обов'язок передати отриману заяву балансоутримувачу майна протягом трьох робочих днів.
- Балансоутримувач розглядає заяву і протягом 10 робочих днів приймає рішення щодо наміру передачі майна в оренду або відмови у включенні об'єкта до відповідного переліку, якщо є підстави, передбачені Законом.
Така процедура забезпечує прозорість та юридичну відповідність при організації оренди державного та комунального майна в Україні.
Укладення договору оренди державного майна:
Українське законодавство передбачає, що договір оренди може бути укладений на підставі примірного договору оренди. Примірний договір оренди є типовим документом, який містить загальні умови, які можуть бути використані сторонами при укладанні самого договору оренди конкретного майна. Основні положення, які часто містяться в примірному договорі оренди, можуть включати:
- Ідентифікація сторін: Визначення орендодавця і орендаря.
- Опис майна: Чітке визначення предмету оренди (нерухомість, рухомість або інше майно).
- Термін оренди: Визначення строку оренди або умови продовження/розірвання договору.
- Орендна плата: Визначення розміру та порядку сплати орендної плати.
- Права і обов'язки сторін: Відповідальність за утримання майна, страхування, ремонт і т.д.
- Порядок зміни умов договору: Процедура внесення змін до договору.
- Відповідальність сторін: Умови відшкодування шкоди, порушення умов договору.
- Інші умови: Залежно від специфіки орендованого майна або умов договору можуть включати інші положення.
Допомога юриста в процесі оренди державного майна:
Послуги юриста при передачі в оренду державного майна є ключовою для забезпечення правової безпеки та відповідності всім законодавчим вимогам. Ось основні аспекти, до яких може здійснюватися юридична підтримка:
- Правовий аналіз ситуації: Юрист проводить аналіз статуту орендодавця (наприклад, державного підприємства чи комунальної установи) та законодавства, що регулює оренду державного майна. Він визначає, які саме види майна можуть бути передані в оренду та які є обмеження.
- Підготовка документів: Юрист допомагає підготувати всі необхідні документи для укладення договору оренди, такі як угода про оренду, акти прийому-передачі майна, протоколи збору орендної плати тощо. Він також забезпечує включення всіх необхідних умов, які відповідають вимогам законодавства та інтересам клієнта.
- Участь у переговорах: Юрист представляє інтереси клієнта під час переговорів з орендодавцем. Він допомагає досягти взаємоприйнятних умов угоди, включаючи орендну плату, строк оренди, умови використання майна та інші ключові аспекти.
- Захист від ризиків: Юрист виявляє потенційні ризики і пропонує стратегії для їх запобігання або мінімізації. Це може включати розробку механізмів вирішення спорів, страхування майна та інші заходи безпеки.
- Консультація юриста з дотримання законодавства: Юрист впевнюється, що всі дії сторін відповідають вимогам законодавства щодо оренди державного майна, включаючи вимоги до оформлення документів, оплати податків і зборів.
- Післядоговірний супровід: Після укладення договору оренди адвокат може надавати консультації та допомогу з усунення непередбачених ситуацій, змін умов договору чи вирішення спорів через судовий процес, або ж шляхом досудового врегулювання конфліктів.
Юридичні послуги в цьому процесі дозволяють забезпечити юридичну впевненість та захист інтересів сторін у вигляді орендаря державного майна. Вартість юридичних послуг буде залежати від об'єкту оренди, складності оформлення необхідних документів та тривалості процедури.
Оренда державного майна є важливим інструментом для ефективного використання національних ресурсів та стимулювання економічного розвитку. Дотримання всіх законодавчих вимог і професійна порада юриста допомагають уникнути правових конфліктів та забезпечити успішне здійснення орендних відносин.