Закінчую перший курс Державного університету економіки і технологій, на юридичному факультеті. Вже рік консультую клієнтів юридичної клініки, що створена на базі університету. Беру активну участь у проходженні курсів з саморозвитку та підвищення професійного рівня юристів. Прагну постійно опановувати нові знання та закріпляти їх на практиці.
Фізична особа, яка придбає, замовляє чи використовує, або ж має намір придбати чи використати певний товар для задоволення особистих потреб набуває статус споживача, із виникненням якого законодавством встановлюється певний обсяг прав та обов’язків. Разом з цим, не рідко друга сторона правовідносин, тобто продавець, порушує надані споживачам права, що звісно ставить останніх у вкрай невигідне положення, завдаючи їм шкоди в тому числі і моральної. Законодавством визначенні випадки, за наявності яких можна гарантовано стверджувати про порушення прав споживачів, а саме: під час реалізації товару були порушені прав на свободу вибору продукції, або ж волевиявлення споживача; недотримується принцип рівності сторін договору; створюються перешкоди споживачу для отримання необхідної та достовірної інформації про продукцію, або ж неналежним чином визначається ціна такої продукції та ін.
Права та обов’язки споживачів:
Як вже було зазначено, вступаючи у правовідносини з продавцем, покупець набуває статусу споживача, що в свою чергу означає виникнення у нього наступного обсягу прав: право на захист наданий прав державою, право на належну якість продукції і обслуговування, безпеку продукції, право на отримання інформації про продукцію, обслуговування українською, у разі придбання товару неналежної якості - отримання відшкодування (майнової, моральної) шкоди, а також право на звернення до уповноважених органів в тому числі і до суду з метою захисту порушених прав та право на створення громадських організацій споживачів. Разом з цим існують і обов’язки, а саме: якщо виробник надає документацію на товар в якій містяться правила його експлуатації, то споживач забов’язаний з ними ознайомитися, перед початком здійснення такої експлуатації, якщо ж у споживача виникла необхідність в отриманні роз’яснень щодо умов чи правил використання придбаного товару, то він повинен до початку його використання звернутися до продавця, або ж виробника з метою отримання таких роз’яснень, ще одним обов’язком, який пов’язаний з експлуатацією товару є використання його відповідно до цільового призначення та тих умов, що встановлені в документації з експлуатації, а також у деяких випадках дотримуватися спеціальних правил з експлуатації товару чи вживати заходів безпеки залежно від різновиду товару.
Способи захисту прав споживачів:
Досудове врегулювання спору. Якщо права споживача було порушено з боку продавця чи виробника, то первинним кроком на шляху захисту є звернення до самого продавця, або ж виробника з претензією. Претензія може бути як усна, так і письмова але в будь-якому разі вона повинна повністю описувати ситуацію яка склалася та вимоги споживача і містити докази порушеного права. Нерідко можна зустріти випадки, коли продавці чи виробники не задовольняють законних вимог споживачів, або ж взагалі їх ігнорують. В такому випадку варто звернутися до Держпродспоживслужби із відповідною скаргою. Скарга може бути надіслана в усній формі, зателефонувавши до регіонального відділу служби, або ж у електронній чи письмовій формі. Скарга має містити ПІБ скаржника та йогом місце проживання, опис допущеного порушення із обґрунтуванням вимог споживача. До скарги можна додати копію документу, що засвідчує придбання товару, докази порушеного права та ін. У скарзі також варто зазначити засіб зв’язку за допомогою якого надсилатимуться відповідь на неї, наприклад, електронна пошта. Вже протягом 15 днів скарга має бути розглянута, а відповідь надіслана до скаржника, якщо скарга потребує додаткового вивчення, то протягом одного місяця.
Судовий порядок. Якщо ж вищеописані способи захисту не призвели до позивних для споживача результатів, то варто звертатися до суду. Дані справи розглядатимуться в рамках позовного провадження, а сам позов може стосуватися вимоги про усунення недоліків продукції, заміну товару неналежної якості на товар якість якого є належною, або ж про розірвання договору та відшкодування битків. Якщо в результаті порушення прав була завдана моральна чи матеріальна шкода, то вона також може підлягати відшкодуванню. Щодо підсудності, то вона в даній категорії прав є альтернативною, тобто споживач може звернутися до суду за місце свого проживання, або ж за місцем де була заподіяна йому шкода. Варто зазначити, що захищаючи свої порушені права у судовому порядку обов’язок щодо сплати судового збору на споживача не поширюється.
Допомога юриста у захисті прав споживачів:
Оскільки захист прав передбачає активні дії у вигляді звернення до уповноважених органів шляхом написання скарг, заяв, то вкрай бажаними є при цьому послуги юриста. Юрист проведе правовий аналіз ситуації, підготує необхідні документи, проконсультує клієнта. Якщо ж необхідним є судовий порядок захисту прав, то адвокат складе позов та належним чином представить інтереси позивача.