Проблема булінгу (цькування) в закладах освіти стає все більш актуальною в сучасному світі. Це форма насильства, яка може мати серйозні наслідки для психічного та фізичного здоров'я дітей, підлітків та інших учасників освітнього процесу. Давайте розглянемо ознаки проявів булінгу та алгоритм дій для його виявлення та реагування.
Випадки та ознаки проявів булінгу
Булінг може виявлятися у різних формах, включаючи фізичне, вербальне, соціальне, емоційне, економічне, психологічне та сексуальне насильство. Основні ознаки прояву булінгу включають постійні залякування, приниження, ізоляцію, розповсюдження чуток та образ.
Фізичним булінгом може бути завдання стусанів, ударів, ляпасів, психологічним – ігнорування, висловлення погроз або глузувань, економічним – пошкодження речей або вимагання коштів, сексуальним – образливі погляди, жести, розповсюдження матеріалів інтимного характеру, кібербулінгом – приниження в мережі інтернет або чатах.
Діти, які стають жертвами булінгу, можуть проявляти: замкнутість, тривожність, страх, демонструвати повну відсутності страху, неврівноважену поведінку, уповільнене мислення, уникнення спілкування, появу швидкої втомлюваності, депресивні стани, різку зміну настрою, стрес, зниження самоповаги, самоушкодження та інші психологічні проблеми.
Способи виявлення випадків булінгу у закладах освіти
Відповідно до Закону України «Про освіту», здобувачі освіти та педагогічні працівники зобов’язані повідомляти керівників закладів освіти про випадки булінгу стосовно учасників освітнього процесу, свідками якого вони стали або про які їм стало відомо.
Кожен заклад освіти з метою виявлення, запобігання та протидії булінгу має затверджений план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу в закладі освіти. Згідно вимоги закону, заклад освіти зобов’язаний оприлюднити план заходів, спрямований на запобігання та протидію булінгу на своїх веб-сайтах в мережі інтернет.
Порядок реагування закладів освіти у разі виявлення випадків булінгу
Міністерство освіти і науки України затвердило Порядок реагуваня на випадки булінгу (цькування) та Порядок застосування заходів виховного впливу.
У разі отримання керівником закладу освіти інформації про випадок булінгу або підозру щодо його вчинення, керівник закладу освіти зобов’язаний діяти згідно затвердженого порядку.
Так, керівник закладу освіти, після отримання інформації про випадок булінгу, протягом доби, має повідомити поліцію та батьків дитини, яка стала стороною булінгу, службу у справах дітей, центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та, не пізніш ніж упродовж трьох робочих днів, скликати засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування).
Комісія з розгляду випадку булінгу, протягом десяти робочих днів, збирає інформацію про обставини випадку булінгу, розглядає та аналізує зібрану інформацію та приймає рішення про підтвердження або спростування фактів та обставин, які зазначені у відповідній заяві або повідомленні.
У разі підтвердження випадку булінгу у закладі освіти, комісія здійснює заходи з оцінки потреб сторін булінгу, визначення причин булінгу, необхідних заходів для усунення причин булінгу, визначає заходи виховного впливу щодо сторін булінгу, моніторить ефективність реалізації прийнятих заходів, надає рекомендації своїм педагогічним працівникам та батькам учнів щодо методів взаємодії з дітьми, які стали сторонами булінгу.
Відповідальність кривдників за вчинення цькування у закладах освіти
У разі підтвердження комісією фактів та обставин, які мають ознаки булінгу, територіальні органи Національної поліції України приймають рішення про складання протоколу про вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 173-4 КУпАП. Протокол складається відносно одного з батьків, або особи, яка їх замінює, у випадку, якщо кривдник у віці від чотирнадцяти до шістнадцяти років та – на самого кривдника, якщо йому більше шістнадцяти років.
Окрім накладення адміністративних стягнень, кривдник може понести цивільно-правову відповідальність, зокрема відшкодування моральної та матеріальної шкоди, у випадку подання потерпілим позовної заяви до суду.
Окремо варто зазначити, що кожен випадок булінгу має отримати реагування, визначене міністерством освіти і науки України.
Керівник закладу освіти несе персональну відповідальність за приховування випадків булінгу, які стались в закладі освіти (ч.5 ст. 173-4 КУпАП).
Висновок
Булінг в закладах освіти - це серйозна проблема, яка потребує уваги та реагування. Заклади освіти та їх педагогічні працівники мають ключову роль у виявленні та запобіганні булінгу, а також у підтримці жертв та навчанні винних. Спільна робота між закладами освіти, правоохоронними органами та громадськістю може допомогти створити безпечне та сприятливе середовище для всіх учасників освітнього процесу.
Юристи та адвокати юридичного маркетплейсу “Консультант” надають послуги з юридичного консультування, представництва, захисту прав та інтересів у справах, пов'язаних з булінгом на території всієї України.
Автор статті забезпечить онлайн консультування або особистий юридичний супровід як сторонам булінгу так і керівникам закладів освіти та комісіям з розгляду випадків булінгу (цькування).
Наша команда здійснює правовий аналіз ситуації юристом, надає правовий висновок юриста, у разі необхідності забезпечить написання адвокатського запиту та отримання відповіді на адвокатський запит.