Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», основні положення якого набирають чинності 18.05.2024, встановлені нову відповідальність за неявку до військкомату, а точніше нови захід впливу на громадян, що ухиляються від мобілізації. Нагадаю раніше, це був адміністративний штраф за неявку в військомат отримавши повістка у військкомат та кримінальна відповідальність за ухилення від виконання мобілізаційного розпорядження.
Новий захід впливу, що буде застосовуватись з 18.05.2024:
Тимчасове обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації
Процедура застосування заходу впливу
1. Особа не виконала обовʼязки, передбачені ч.1, 3 статті 22 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та вчинила адмін. правопорушення, передбачене статтею 201-1 КУАпП;
2. Керівник ТЦК та СП звертається до поліції щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК та СП;
3. Якщо поліція не змогла затримати та доставити такого громадянами до ТЦК тап СП має надіслати відповідь про неможливість це здійснити;
4. ТЦК та СП протягом 5 днів з дня отримання такої відповіді надсилає засобами поштового звʼязку вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом.
Форма та зміст вимоги визначається буде визначена Міністреством оборони України.
Процедура застосування заходу впливу
Днем вручення вимоги є:
1) день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв’язку;
2) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки;
3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси
5. У громадянина є 10 днів з дня вручення вимоги добровільно виконати обовʼязки.
6. Якщо обовʼязки не виконано, ТЦК та СП протягом 30 днів подають позов до суду про застосування заходу впливу.
7. Суд розглядає справу протягом 30 днів
8. Рішення суду підлягає негайному виконанню
9. Апеляційна скарга може бути подана протягом 15 днів з дня проголошення
10. Суд апеляційної інстанції розглядає справу у 15-денний строк з дня відкриття апеляційного провадження
11. Рішення суду апеляційної інстанції може бути оскаржено в касаційному порядку
Підстави за якими суд має відмовити у задоволенні вимог
1.Якщо ТЦК та СП не доведе, що громадянином не виконано обовʼязки та вчинено правопорушення, передбачене ст. 210-1 КУАпП
2. Якщо ТЦК та СП не доведе неможливість здійснити адміністративне затримання та доставити таку особу поліцією
3. Якщо ТЦК та СП не доведе вручення особі вимоги
4. Якщо ТЦК та СП не доведе невиконання такою особою зазначеного у вимозі обов’язку
5. Якщо встановлення такого обмеження позбавляє особу основного законного джерела засобів для існування
6. Якщо особа використовує транспортний засіб у зв’язку з інвалідністю чи перебуванням на її утриманні особи з інвалідністю I, II групи, встановленої в установленому порядку, або дитини з інвалідністю.
Отже, як ми бачимо, що процедура застосування такого заходу впливу є доволі складною, та при цьому розуміємо, що у багатьох випадка представники ТЦК та СП будуть до виконання цих вимог підходити доволі формально, у звязку з чим адвокатський супровід у військкоматі допоможе уникнути таких негативних наслідків.