- Адміністративне затримання є однією з форм впливу правоохоронних органів на особу, яка підозрюється у вчиненні адміністративного правопорушення. Цей вид затримання має свої особливості, які визначаються законодавством України, зокрема, Кодексом України про адміністративні правопорушення, іншими законами та міжнародними конвенціями, зокрема, Європейською конвенцією з прав людини. У даній статті ми розглянемо основні аспекти адміністративного затримання та права затриманих осіб відповідно до чинного законодавства та міжнародних стандартів.
- Мета адміністративного затримання
- У ситуаціях, визначених у законодавстві України, адміністративне затримання використовується для припинення адміністративних правопорушень, коли інші заходи впливу вже не ефективні, для встановлення особи, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості зробити це на місці події, якщо це обов’язково, а також для забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по цим справам.
- Порядок адміністративного затримання
- Процедура адміністративного затримання передбачає складання протоколу, який має містити обов’язкові відомості про подію. У протоколі фіксуються дата та місце його складення, посада, прізвище, ім’я та по батькові посадової особи, яка склала протокол, а також відомості про затриману особу та обставини її затримання. Протоколу підписується посадовою особою, яка його склала та затриманим. Останній має право ознайомитись з протоколом, написати до змісту протоколу свої заперечення або відмовитись від підписання протоколу, про що у ньому робиться відповідний запис.
- Посадова особа, яка здійснює адміністративне затримання зобов’язана:
- 1. Повідомити родичів особи про факт затримання та місце перебування затриманого.
- 2. Повідомити про випадок адміністративного затримання центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у випадку самостійного не залучення захисника затриманим або якщо особа захищає себе особисто.
- Вимога закону залучити захисника для затриманої особи забезпечує можливість надання кваліфікованої правової допомоги затриманій особі та дотримання її прав під час процесу розгляду справи про адміністративне правопорушення.
- Органи (посадові особи) вповноважені здійснювати адміністративне затримання
- Адміністративне затримання особи може здійснюватися лише органами (посадовими особами), уповноваженими на це законами України і лише у визначених законом випадках.
- Адміністративне затримання може проводитися:
- 1. Органами внутрішніх справ (Національною поліцією).
- 2. Органами прикордонної служби.
- 3. Посадовою особою воєнізованої охорони охоронюваного об’єкту.
- 4. Посадовою особою Військової служби правопорядку у ЗСУ.
- 5. Органами Служби безпеки України.
- 6. Посадовими особами органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.
- 7. Посадовими особами органів міграційної служби.
- Строки адміністративного затримання
- Адміністративне затримання осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, може тривати до трьох годин. В окремих випадках, зокрема при порушенні правил перетинання кордону, порушенні правил обігу наркотичних засобів чи психотропних речовин, цей строк може бути продовжений до трьох діб. Такі затримання здійснюються для складення протоколу та встановлення особи правопорушника. Про випадок затримання особи до трьох діб повідомляється прокурор впродовж 24 годин у письмовій формі.
- Права затриманої особи
- Згідно з Європейською конвенцією з прав людини, кожна особа має низку прав у разі затримання або арешту. Ці права гарантуються з метою захисту особистої свободи та гідності кожної людини, незалежно від її статусу чи обставин. Основні права затриманої особи включають:
- 1. Право на оскарження (стаття 5, пункт 4): Затримана особа має право на ефективний правовий захист та може оскаржити законність свого затримання перед компетентним судом чи іншим органом.
- 2. Право на інформацію (стаття 5, пункт 2): Затримана особа має право бути інформованою про причини її затримання та її права в зрозумілій для неї мові. Вона також має право на негайне сповіщення про затримання своїм близьким або іншими контактними особами.
- 3. Право на медичну допомогу (стаття 3): Затримана особа має право на медичну допомогу у разі потреби. Це включає доступ до медичної допомоги та лікування, які можуть бути необхідними для її здоров'я та благополуччя.
- 4. Право на адвоката (стаття 6): Затримана особа має право на доступ до адвоката та на консультацію з ним, якщо це необхідно для захисту її прав та інтересів. Адвокат може бути присутнім під час будь-яких допитів або інших процедур, пов'язаних з її затриманням.
- 5. Право на справедливий судовий процес (стаття 6): Затримана особа має право на справедливий судовий процес у відповідності з установленими нормами та процедурами. Це включає право на розгляд справи в об'єктивному та незалежному суді та право на присутність на судових засіданнях.
- 6. Заборона на катування та нелюдське або принижувальне поводження (стаття 3): Згідно з ЄКПЛ, будь-яке катування або нелюдське або принижувальне поводження з затриманими особами є забороненим і підлягає відповідним санкціям.
- Ці права, як визначено в Європейській конвенції з прав людини, є невід'ємними для кожної затриманої особи та мають бути дотримані правоохоронними органами під час будь-яких дій, пов'язаних із затриманням або арештом. Це забезпечує захист прав та гідності кожної людини, незалежно від обставин.
- Висновок
- Адміністративне затримання є важливим інструментом правоохоронних органів у забезпеченні виконання закону та збереженні громадського порядку. Проте, під час здійснення затримання необхідно дотримуватися прав та свобод людини, які гарантуються як внутрішнім законодавством, так і міжнародними стандартами. Забезпечення цих прав є важливим елементом демократичного суспільства та правової держави.
- Юридичний сервіс «Консультант» надає правову допомогу під час адміністративного затримання. Наші юристи здійснять правовий аналіз ситуації, підготують юридичний висновок, зберуть необхідні докази для справи, у разі потреби виконають написання адвокатського запиту, отримають необхідну інформацію чи докази на поданий адвокатський запит, забезпечать правовий супровід розгляду справи у суді.