
Детальніше
Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
В сфері трудового законодавства не рідко виникають питання, відповіді на які може допомогти отримати консультація адвоката або, наприклад, консультація юриста в сфері трудового права. Це питання щодо тимчасової непрацездатності робітників через проблеми зі здоров’ям.
Які на сьогодні основні моменти регулювання такого питання в умовах воєнного стану, розберемо детальніше.
Нещодавно Фондом соціального страхування в Україні (далі – ФССУ) було опубліковано роз’яснення щодо перевірки надання листів непрацездатності. Так, аналіз документів показує, що компетентним органом в цьому питанні в сьогоденних умовах було визначено Пенсійний фонд України (далі – ПФУ).
- Щодо процедури оформлення, слід розуміти, що аби отримати фінансову допомогу за лікарняним, треба мати спеціальну розрахункову заяву лікарняного, яка подається роботодавцем до ПФУ.
- Так, за умови, якщо працівник має певне захворювання, йому слід звернутися до його лікаря, який через спеціальну електронну систему, робить висновок медичного характеру, в якій зазначається про тимчасову непрацездатність працівника. Далі такий висновок надсилається до реєстру ПФУ, в якому зазначаються всі дані про таку непрацездатність.
- Слід згадати і про систему E-HEALTH, яка надішле працівникові повідомлення про медичний висновок. Таким чином буде створений електронний лікарняний, а далі працівник повинен здійснити повідомлення про його новий статус роботодавця.
- За умови реєстрації і надання згоди про віддалене (дистанційне) інформування, працівникові може також прийти смс-повідомлення від ПФУ щодо утворення електронного лікарняного.
- Крім того, роботодавець повинен відправити до ПФУ заяву-розрахунок задля отримання грошових коштів за «лікарняні» працівником. Варто зауважити, що до однієї такої розрахункової заяви можу бути включено не більше двохсот листів непрацездатності.
- Крім того, за роз’ясненнями ПФУ, роботодавцю слід дотримуватися певного порядку покрокових дій задля відправлення розрахункової заяви до ПФУ.
Також можна зробити юридичний висновок, що відбулися зміни у часі наданні «лікарняних виплат».
- Так, на сьогодні ПФУ має провести процедуру фінансування протягом трьох днів після отримання розрахункової заяви від роботодавця. Раніше такий термін був в рамках десяти днів.
- Також варто відзначити, що під час відправлення такої заяви, до неї можна додати певні пояснення або коментарі чи скан-копії документів, яки б пояснювали особливості хвороби. Такі додатки можуть використовуватися при прийнятті рішення щодо надання фінансової допомоги за лікарняним.
- Варто зазначити, що роботодавець (певне підприємство чи установа) повинні оплачувати перші п’ять днів лікарняного, а наступні дні вже має виплачувати ПФУ. Таким чином, якщо термін лікарняного не більше п’яти днів – подавати розрахункову заяву до ПФУ немає сенсу.
- Важливим моментом є також те, що задля подання такого розу заяв-розрахунків до ПФУ, роботодавцю не обов’язково укладати угоду про кваліфікаційний електронний підпис. Це важливо, через те, що раніше це було обов’язково для Фонду соціального страхування України.
- Крім того, у разі, якщо роботодавець не має можливості подавати розрахункову заяву в електронному вигляді, є можливість її відправити у паперовому вигляді в сервісний центр ПФУ.