юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Законом України «Про виконавче провадження» (далі – Закон) чітко урегульовано питання закінчення виконавчого провадження та передбачені ряд підстав для такої дії, а також передбачені наслідки завершення виконавчого провадження з підстав передбачених статтею 39 Закону.
Підставами закінчення виконавчого провадження є:
1) визнання судом відмови стягувача від примусового виконання судового рішення;
2) затвердження судом мирової угоди, укладеної сторонами у під час виконання;
3) припинення юридичної особи - сторони виконавчого провадження, у разі відсутності правонаступництва, або смерті, оголошення померлим або визнання безвісно відсутнім стягувача чи боржника фізичної особи;
4) прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, що є боржником за виконавчим провадженням;
5) скасування або визнання не чинним рішення, що перебуває на виконанні, а також визнання судом виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню;
6) письмової відмови стягувача від одержання предметів, вилучених у боржника під час виконання рішення про передачу їх стягувачу, або знищення речі, що має бути передана стягувачу в натурі або оплатно вилучена;
7) закінчення строку, передбаченого законом для відповідного виду стягнення, крім випадку, якщо наявності заборгованості із стягнення відповідних платежів;
9) фактичне виконання виконавчого документу;
10) повернення виконавчого документа без виконання на вимогу суду або іншого органу (посадової особи), який видав виконавчий документ;
11) надіслання виконавчого документа до суду, який його видав, у випадку, направлення повідомлення про вчинення злочину до правоохоронних органів при виконанні рішень не майнового характеру;
12) у разі фактичного виконання рішення під час виконання рішення Європейського суду з прав людини;
13) непред’явлення виконавчого документа за відновленим виконавчим провадженням;
14) якщо стягнені з боржника в повному обсязі кошти не витребувані стягувачем протягом року;
15) якщо коштів, що надійшли від реалізації заставленого майна недостатньо для задоволення вимог стягувача - заставодержателя, а також якщо майно, яке є предметом іпотеки, передано іпотекодержателю або придбано ним відповідно до чинного законодавства;
16) врегулювання (погашення, списання) відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" неустойки (штрафів, пені), інших штрафних, фінансових санкцій, за спожиту електричну енергію, що підлягали виконанню;
17) списання згідно з пунктами 2-3, 2-4 та підпункту 26.2 пункту 26 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України в повному обсязі сум податкового боргу (у тому числі штрафних санкцій та пені), що підлягали виконанню на підставі виконавчого документа; (зазначена норма стосується виконавчих документів про стягнення податкової заборгованості)
18) списання згідно з пунктом 9-15 розділу VIII Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" сум недоїмки зі сплати єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (у тому числі штрафних санкцій та пені), що підлягали виконанню на підставі виконавчого документа; (зазначена норма стосується податкових вимог про стягнення недоїмки за ЄСВ)
19) прийняття ФГВФО рішення про початок процедури ліквідації банку-боржника;
19-1) якщо відповідно до умов угоди про врегулювання спору (мирової угоди), укладеної між іноземним суб’єктом та державою Україна на будь-якій стадії урегулювання спору або розгляду справи, включаючи стадію визнання та виконання рішення, виконавчий документ не підлягає виконанню або покладені виконавчим документом на боржника зобов’язання підлягають припиненню незалежно від дати укладення такої угоди;
19-2) врегулювання (погашення, списання) відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" неустойки (штрафів, пені), інших штрафних, фінансових санкцій, тощо нарахованих на заборгованість учасників процедури врегулювання заборгованості;
20) врегулювання (погашення, списання) оператором газорозподільної системи заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу";
При наявності вищезазначених підстав, виконавець повинен закінчити виконавче провадження у день настання таких обставин або в день, коли виконавцю стало відомо про такі обставини.
Наслідки закінчення виконавчого провадження з підстав передбачених статтею 39 Закону України «Про виконавче провадження»:
При разі закінчення виконавчого провадження та повернення виконавчого документа до суду, який його видав, арешт, накладений на майно чи кошти боржника, знімається, відомості про боржника виключаються з Єдиного реєстру боржників скасовуються інші заходи, що були вжиті виконавцем, а також проводяться інші необхідні дії у зв’язку із закінченням виконавчого провадження.
Звертаю увагу! Арешти не знімаються та заходи примусового заректеру не припиняються у разі виконання судового рішення, винесеним у порядку забезпечення позову чи вжиття запобіжних заходів, а також, у разі нестягнення виконавчого збору або витрат виконавчого провадження, нестягнення основної винагороди приватним виконавцем.
Виконавче провадження, щодо якого винесено постанову про його закінчення, не може бути розпочате знову.
При закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 9, 11, 14 і 15 статті 39 Закону України «Про виконавче провадження», у разі, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня закінчення виконавчого провадження виносить постанову про стягнення виконавчого збору, яку виконує в порядку, встановленому цим Законом.
Кваліфікований адвокат чи юрист Юридичного сервісу «Консультант» надасть фаховий правовий аналіз ситуації та допоможе скласти необхідну заяву для закінчення виконавчого документу, а також підготує необхідний пакет документів для подачі виконавцям. Послуги юриста або послуги адвоката, при вирішення питання завершення виконавчого провадження, є доволі суттєвими, оскільки, виконавці, як привило забувають вчиняти дії щодо зняття арештів у встановлених законом підставах, що у подальшому може потягнути за собою необгрнутований судовий процес.