Детальніше
Правовий висновок консультація адвоката, консультація юриста, аналіз документів, письмова консультація, перевірка документів юристом, юристи документи, допомога адвоката онлайн, адвокат онлайн, юридичний висновок, правовий висновок адвоката, юрист онлайн.
щодо спільної роботи близьких осіб, наявності та врегулювання конфлікту інтересів у вищому навчальному закладі (університеті)
Спільним листом Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації №2847/01-32 від 01.09.2022 та Одеської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України №01-12-134 від 09.09.2022 (далі - Спільний лист), до вищих навчальних закладів (далі - ВНЗ) доведена інформація щодо питань, пов’язаних з роботою у підпорядкуванні ректора, проректорів, деканів факультетів та інших керівників структурних підрозділів близьких їм осіб.
Тезисно інформація, яка викладена у Спільному листі.
Ректор є посадовою особою університету, прирівнюється до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, є суб'єктом відповідно до п.п. «а» п. 2 ч. 1 ст. З Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі - Закон № 1700), та Примітки до ст. 172-7 КУпАП.
На ректора поширюється дія Закону № 1700, і він зобов'язаний виконувати його вимоги.
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 27 Закону № 1700 не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам особи, зазначені у підпунктах «а», «в» — «з» пункту 1 частини першої статті З цього Закону.
Правовий аналіз ситуації дає підставити вважати, що до них належать керівники та інші посадові особи закладів освіти, а саме:
- Ректор;
- Проректори;
- Декани факультетів;
- Директори інститутів;
- Завідувачі кафедр;
- Начальники відділів та служб.
Отже, приписи законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів поширюються не тільки на чиновників, але й на зазначених вище посадових осіб університету (далі – ПО університету).
У разі існування в особи сумнівів щодо наявності в неї конфлікту інтересів ПО університету зобов’язана звернутися за роз’ясненнями до територіального органу НАЗК.
Якщо особа отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, вона звільняється від відповідальності, якщо у діях, щодо яких вона зверталася за роз’ясненням, пізніше буде виявлено конфлікт інтересів (ч. 5, 6 ст. 28 Закону № 1700).
МОН вважає, що конфлікт інтересів є більш широким поняттям та включає в себе обмеження відносин прямого підпорядкування, проте ним не обмежується. Тому відсутність відносин прямого підпорядкування, а також відсутність заборони прямого підпорядкування близьких осіб, не спростовує можливості виникнення потенційного чи реального конфлікту інтересів при здійсненні ПО університету службових обов’язків.
Статтею 1 Закону № 1700 визначено, що близькі особи - це члени сім'ї суб'єкта, зазначеного у частині першій статті 3 цього Закону, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб'єкта.
Відповідно до Методичних рекомендацій, затверджених Національним агентством з питань запобігання та виявлення корупції (рішення від 14.07.2016 № 2) «конфлікт інтересів» - це ситуація, при якій службова особа, виконуючи свої обов’язки, має приватний інтерес (особисту заінтересованість), який хоча і не обов’язково призводить до прийняття неправомірного рішення або вчинення неправомірного діяння, але здатний до цього призвести.
Закон № 1700 розрізняє два види конфлікту інтересів: потенційний і реальний:
1. Потенційний конфлікт інтересів - наявність в особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст. 1 Закону № 1700). Наприклад, якщо директор школи має повноваження приймати рішення щодо преміювання своєї доньки, яка працює у цьому ж закладі, - це потенційний конфлікт інтересів. Тобто потенційний конфлікт інтересів виникає, коли посадова особа має службові повноваження, пов’язані із вчиненням/невчиненням дій, прийняттям рішень щодо близької особи.
2. Реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст. 1 Закону № 1700). Наприклад, якщо ж ректор реалізовує службові повноваження щодо близької особи — це реальний конфлікт інтересів. Тобто якщо директор закладу прийме рішення (видасть наказ) про преміювання своєї доньки, то це реальний конфлікт інтересів. І тоді подібні дії керівника - це правопорушення.
Аналогічно, якщо директор видасть наказ щодо преміювання себе без погодження з вищим органом управління, він порушить вимоги Закону № 1700. Така ситуація - також реальний конфлікт інтересів.
Висновок юриста: Конфлікт інтересів завжди виникатиме у ситуації, коли особа перебуває в організаційній або правовій залежності від близької особи, коли особа має повноваження вирішувати (брати участь у вирішенні) питання прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень тощо, контролю за їх виконанням по відношенню до близької особи.
Алгоритм дій працівника у зв'язку із встановленням наявності у його роботі конфлікту інтересів (аналіз ситуації юристом:)
1. Впевнитися в тому, що у нього дійсно наявний конфлікт інтересів
Для цього треба звернутися до НАЗК за отриманням роз’яснення.
У разі отримання роз'яснення про відсутність конфлікту інтересів, працівник звільняється від відповідальності, якщо у діях, щодо яких працівник звертався за роз'ясненням, пізніше буде виявлено конфлікт інтересів.
У разі ж якщо НАЗК підтвердить наявність конфлікту інтересів працівник діє відповідно до вимог, передбачених у розділі V Закону № 1700.
2. Повідомити свого керівника про те, що є реальний чи потенційний конфлікт інтересів до кінця наступного робочого дня від моменту, коли ви дізналися про конфлікт.
Обов’язки у зв’язку з наявністю конфлікту інтересів
Для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів особи, у чиєму підпорядкуванні є працівники з конфліктом інтересів, зобов’язані вживати 4 основні дії:
1. Вживати заходів щодо недопущення виникнення реального та потенційного конфлікту інтересів.
2. Повідомляти про наявність реального чи потенційного конфлікту інтересів.
3. Не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів.
4. Вживати заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.
Заходи зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів:
1) усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;
2) обмеження доступу особи до певної інформації;
3) перегляд обсягу службових повноважень особи;
4) застосування зовнішнього контролю за виконанням особою відповідного завдання, вчиненням нею певних дій чи прийняттям рішень;
5) переведення особи на іншу посаду;
6) звільнення особи.
Будь-який захід врегулювання конфлікту інтересів застосовується виключно до особи, у якої виникає конфлікт інтересів. Такі заходи не можуть застосовуватися до інших осіб, спільна робота з якими зумовлює виникнення конфлікту інтересів, тобто підпорядкованих осіб.
Чинним законодавством, що регулює відносини у сфері запобігання корупції, не передбачено відповідних винятків щодо застосування заходів врегулювання конфлікту інтересів, які б стосувалися всіх працівників освіти і науки.
МОН у своєму листі від 07.10.2016 № 1/11-13074 на виконання Закону № 1700 та з метою запобігання корупційним проявам у закладах освіти рекомендує утриматись від дій або прийняття рішень, що призводять до виникнення конфлікту інтересів, а у разі його виникнення - вживати визначені Законом заходи самостійного та зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів.
За порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів та інших обмежень щодо запобігання корупції особа може бути притягнута, зокрема, до адміністративної та дисциплінарної відповідальності.
Статтею 1727 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів, що тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів - тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.