Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Юридичні питання в освітньому середовищі на сьогодні є досить актуальними та потрібними на соціуму.
- Звертаючись до юристів або адвокатів Ви можете убезпечити себе від проблемних ситуацій у майбутньому, а правовий аналіз ситуації та перевірка документів юристом обов’язково стануть Вам в нагоді. Давайте розберемо ситуацію із забезпеченням навчання учнів в умовах воєнного стану.
- Тут варто відмітити, що на сьогодні через воєнні дії можливо здобувати освіту в офлайн, онлайн чи змішаному форматі.
- У разі якщо складається ситуація, коли офлайн формат навчання в закладах загальної середньої освіти є неможливим через воєнні дії в Україні, а навчання в дистанційному форматі також неможливо організувати через певні обставити (таки ж воєнні дії на прифронтових містах чи окупація території наприклад), то в такому випадку слід дотримуватися загальних рекомендацій МОН та законодавства в сфері освіти.
Давайте про це поговоримо більш детально.
Отже, в таких складних випадках рекомендується закладу освіти зв’язатися з батьками чи представниками здобувача освіти, у якого немає можливості проводити дистанційне навчання, та вирішити можливі шляхи вирішення такої проблеми. Представники освіти допоможуть знайти вихід із такої ситуації та розробити подальшу стратегію.
Крім того, МОН наголошує, що в даних умовах закінчення семестру в закладах загальної середньої освіти можна підсумувати на підставі деяких варіантів. До них належать:
- оцінювання тематичного рівня;
- на підставі поточного оцінювання, яке було здійснено як в очному, так і в дистанційному форматі;
- підсумовуючі тестування, контрольні роботи чи співбесіди усного рівня;
- діагностичні підсумовуючі роботи;
- у разі вивчення предметів культурної сфери (художні та музичні предмети тощо), є пропозиції врахування підсумки навчання даних предметів у позашкільних навчальних закладах. Таке рішення має прийняти педагогічна рада.
Слід сказати, що освітнім законодавством передбачені і інші види таких висновків семестрового навчання, а даний перелік не є вичерпним.
Також слід зауважити, що за рекомендаціями МОН оцінювання учнів наприкінці року варто робити за підсумками результатів оцінювання семестрового навчання.
Ще одним актуальним питанням є нехтування своїми обов’язками батьків чи представників дітей через нехтування забезпеченню дистанційного формату навчання. Адже багато з батьків спираючись на воєнні дії просто не вживають заходів задля врегулювання та забезпечення технічних засобів для процесу навчання своїх дітей.
Аналізуючи дане питання, можна зробити юридичний висновок, що все ж таки слід дотримуватися норм чинного законодавства в освітній сфері, зокрема, Конституції України та Закону України «Про освіту», які регламентують що всі мають право на освіту, а загальна середня освіта в Україні має здобуватися на обов’язковому рівні.
Не дивлячись на воєнні обставини всередині України, та не беручі форс-мажорні обставини, батьки повинні пам’ятати, що у разі, якщо вони не дотримуються своїх батьківських обов’язків та нехтують питаннями освіченості дітей, вони можуть за це понести відповідальність, яка встановлюється законодавством, у разі якщо вони перешкоджають освітньому процесу та спираючись на воєнні дії не вживають заходів хоча б для забезпечення дистанційного формату навчання.
Слід відзначити, що відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення, у разі недотримання своїх обов’язків з батьківства, таких як забезпечення для всіх необхідних умов життя та здобуття освіти – може тягнути за собою штраф.
Законом встановлено, що санкція може передбачати від 50-100 неоподаткованих мінімумів громадян.