
Детальніше
Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Питання щодо укриття в закладах освіти на сьогодні викликає багато суперечок, адже керівництво таких закладів і уповноважені особи вперше стикаються з обов’язковим виконанням таких умов для існування споруд цивільного захисту.
- Нажаль сьогоденні умови показали, що установи та організації не мали досвіду в особливостях організаційних питань з облаштування споруд цивільного захисту.
- Уповноважені особи, які працюють над втіленням даних питань, мають керуватися чинною нормативною базою, де встановлено умови для експлуатації та утримання споруд захисного виду.
Аналіз документів цивільного захисту населення свідчить, що згідно норм таких вимог має бути утворена комісія, функцією якої є контроль та нагляд за дотриманням законодавства з цивільного захисту. Такі комісії мають утворюватися засновниками закладів освіти – тобто на рівні місцевих органів влади.
Організаційною роботою комісії є і огляд станів споруд захисного значення, і оцінка стану укриття, а також і заходи із перевірки відповідного технічного обладнання.
Правовий аналіз ситуації говорить про те, що як правило, такі заходи мають обов’язково здійснюватися на початку навчального року, адже такі споруди повинні бути готові до експлуатації та готові для захисту здобувачів освіти в критичних ситуаціях при наявній загрозі здоров’ю та життю учнів.
Також слід сказати, що робота комісії має також здійснюватися і в наступних випадках, наприклад:
- у разі, якщо існують нові пропозиції щодо майбутнього користування такими спорудами;
- у разі проведення заходів з технічної інвентаризації укриття;
- у разі погіршення стану укриття внаслідок форс-мажорних обставин (наслідки воєнних дій, пожежі тощо);
- інші випадки, встановлені законодавством.
Після роботи комісії має бути підписаний акт про оцінку стану таких споруд, де зазначаються про умови готовності її експлуатації.
Крім того в зазначеному вище документі може бути встановлений один з наступних висновків, такий як задовільний стан укриття (готовий до експлуатації), обмежено готовий стан чи неготовий до користування захисної споруди.
Тут важливу роль відіграють обов’язкові критерії та вимоги, які мають відповідати нормам Кодексу цивільного захисту населення та ДСНС.
Якщо хоча б один з критеріїв не відповідає вимогам – споруду можуть визнати неготовою до використання.
Також аналізуючи законодавство можна зробити юридичний висновок про те, що початок роботи комісії може також розпочинатися за зверненням балансоутримувача закладу освіти.
Як правило, ними є місцеві управління освіти, відділи освіти чи департаменти – на рівні місцевих органів виконавчої влади.
За результатами роботи комісії, визначення відповідності до вимог чинного законодавства та складання акту про оцінку стану приміщення, також робиться відповідний запис в журналі про перевірку укриття.
В таких укриттях обов’язково має бути укріплені двері входу, облаштовані отвори вентиляції, робоча система електропроводки, наявність запасів води та їжі (яка не потребує перебування в холодильних камерах).
Також мають бути запаси теплих речей, ковдр та спальних місць. Наявність санвузлів в спеціальних приміщеннях.