Детальніше
КАС ВС висловився щодо розмірів допомоги на дитину з інвалідністю та надбавки на догляд за такою дитиною.
11 квітня 2024 року Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду виніс важливе рішення у справі № 500/429/23, що має значний вплив на соціальну допомогу дітям з інвалідністю та надбавку на догляд за ними. Суд постановив, що розмір соціальної допомоги на дитину з інвалідністю та надбавки на догляд не можуть бути нижчими від розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Обставини Справи
Позивач, батько дитини з інвалідністю, звернувся до управління соціальної політики міської ради з проханням перерахувати розмір державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю та надбавку на догляд за нею. Він аргументував своє звернення положеннями частини 2 статті 46 Конституції України, яка гарантує, що соціальні виплати не можуть бути меншими за прожитковий мінімум.
Отримавши відмову у здійсненні перерахунку, позивач оскаржив це рішення в суді. Окружний адміністративний суд та апеляційний адміністративний суд відмовили у задоволенні позову, взявши до уваги те, що щомісячна доплата в сумі, якої не вистачає до розміру прожиткового мінімуму, встановлюється лише у випадку, якщо сума державної соціальної допомоги разом із надбавкою на догляд є меншою за розмір прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність.
Висновки Верховного Суду
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду скасував рішення судів попередніх інстанцій і ухвалив нове рішення, яким задовольнив позов. Основні аргументи суду ґрунтувалися на наступних положеннях:
Конституційні Гарантії: У частині 3 статті 46 Конституції України зазначено, що пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, які є основним джерелом існування, повинні забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Позивач та його дитина з інвалідністю підпадають під умови, визначені цією конституційною нормою, тому їх рівень життя повинен бути не нижчий від прожиткового мінімуму.
Пряме Застосування Конституції: Для вирішення цього спору суди повинні застосовувати норми Конституції України як норми прямої дії, які мають найвищу юридичну силу, в тому числі й над законами України та постановами Кабінету Міністрів України.
Розділення Виплат: Верховний Суд дійшов висновку, що соціальна допомога на дитину з інвалідністю та надбавка на догляд не можуть розглядатися в сукупності. Ці виплати стосуються двох осіб: дитини та її опікуна. Допомога на дитину з інвалідністю призначена для утримання дитини і не може бути меншою за прожитковий мінімум, а надбавка на догляд сплачується на утримання особи, яка здійснює догляд і не має інших видів доходів.Можливо, Вас зацікавлять наступні статті:консультація адвокатаконсультація юриста аналіз документів правовий аналіз ситуації письмова консультація перевірка документів юристом юристи документи опомога адвоката онлайн адвокат онлайн юридичний висновок правовий висновок адвоката юрист онлайн
Наслідки Рішення
Це рішення Верховного Суду створює прецедент, який змушує органи соціального захисту переглянути підходи до розрахунку соціальних виплат на дітей з інвалідністю та надбавок на догляд за ними. Встановлення мінімальних соціальних виплат на рівні прожиткового мінімуму є важливим кроком у забезпеченні гідного рівня життя для сімей, які виховують дітей з інвалідністю. Це також підтверджує, що конституційні норми мають пряму дію і повинні враховуватися під час прийняття рішень про соціальну допомогу.
У майбутньому ця постанова може слугувати основою для перегляду інших випадків, де соціальні виплати не відповідають прожитковому мінімуму, встановленому законодавством. Це забезпечить захист прав громадян на соціальне забезпечення та підвищить рівень правової визначеності у сфері соціальної допомоги.