Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Затримання особи з метою вручення повістки про виклик може мати місце в окремих випадках.
У разі відмови громадянина від виклику, адміністративне затримання та транспортування до ТЦК та СП може бути здійснено поліцейським із складу групи оповіщення, як зазначено у статтях 261 та 262 КУпАП. Так само, якщо громадянин відмовляється їхати до ТЦК та СП, адміністративне затримання та транспортування до центру може бути здійснено поліцейським групи оповіщення знову ж таки на підставі статей 261 та 262 КУпАП. Крім того, під час перевірки військово-облікових документів у разі виявлення фактів порушення громадянином правил обліку військової служби, визначених Порядком організації та ведення військового обліку військовозобов’язаних, військовозобов’язаних і резервістів, затвердженого Постановою, постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 або Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а у разі виявлення розбіжностей між військово-обліковим документом та даними Єдиного державного реєстру військовозобов’язаних. , військовозобов’язаних та резервістів старший групи оповіщення запропонує громадянину пройти до ТЦК та СП для постановки на військовий облік. Цей процес включає проходження медичного огляду на придатність до військової служби, звірку особистих даних та звірку даних військово-облікового документа з даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Пунктом 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки населення, визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 154, визначено обов’язки ТЦК та СП. Важливо зазначити, що ці обов’язки не включають повноваження затримувати, викликати або обмежувати свободу будь-яких осіб, у тому числі військовослужбовців строкової служби.
ТКК та ПП мають можливість звернутися до органів Національної поліції в установленому законом порядку з проханням передати осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 та 210-1 КУпАП (п. 36, 9 Положення про адміністративні правопорушення). Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки). Ці правопорушення полягають у порушенні законодавства України про військовий обов’язок і військову службу, а саме: недотриманні правил військового обліку, неявці до військового комісаріату без поважних причин або несвоєчасному поданні відомостей про зміну місця проживання, освіти, працевлаштування та посади до відповідних органів. Крім того, до цих правопорушень належать порушення порядку проведення навчальних зборів (занять) у навчальних закладах Товариства сприяння обороні України та професійно-технічних навчальних закладах (формальний склад). Після цього, відповідно до статті 262 Кримінального процесуального кодексу, працівники Нацполіції мають право здійснити адміністративне затримання.
Складання протоколу про адміністративне затримання передбачає фіксування різних деталей, таких як дата, місце та особа, відповідальна за його складання. У ньому також міститься відповідна інформація про особу затриманого та вказується час і підстави затримання. Його зобов'язані підписати як посадова особа, яка склала протокол, так і затриманий. У разі відмови затриманого від підпису ця відмова зазначається в протоколі.
Родичам особи, затриманої за адміністративне правопорушення, має бути негайно повідомлено про місце її перебування. Крім того, на вимогу затриманого має бути повідомлено власника відповідного підприємства, установи, організації або уповноважену особу. Про кожен випадок затримання органи або посадові особи, відповідальні за здійснення адміністративного затримання, зобов'язані повідомляти центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Але ця вимога не поширюється, якщо особа представляє себе сама або запросила захисника (як зазначено у ст. 261 Кримінально-процесуального кодексу).
Затримання особи та обмеження її волі працівниками ТЦК та СП є порушенням чинного pаконодавства. Про це прямо йдеться в ухвалі суду, який розглядав скаргу на дії посадових осіб ТКС та СП, передбачених статтею 206 Кримінального процесуального кодексу України. Рішення винесено Надвірнянським районним судом Івано-Франківської області 09 жовтня 2023 року за номером справи 348/2388/23.
Юрист чи адвокат Юридичного сервісу «Консультант» у випадках, коли виявляється порушення прав, проведе правовий аналіз ситуації та при необхідності організує судовий процес, у строки визначені діючим законодавством. Вчасно отримана консультація юриста з вказаного питання допоможе уникнути негативних наслідків, та допоможе вчасно відновити порушене право. Такі юридичні послуги на нашому сервісі можливо отримати онлайн.