Детальніше
Верховна Рада підтримує розширення підстав для розкриття банківської таємниці згідно з вимогами Мін’юсту та АРМА .
Верховна Рада ухвалила за основу законопроект про обов’язок банків розкривати банківську таємницю товарів у разі запиту АРМА або Міністерство юстиції.
23 травня Верховна Рада підтримала в першому читанні законопроект Кабінету міністрів 9235, який, серед іншого, розширює підстави для розкриття банківської таємниці.
Проектом положень передбачено врегулювати питання розкриття банківської таємниці державним органам із спеціальними повноваженнями у зв’язку з:
1) виконанням судових рішень про заборону політичній партії передавати майно, кошти та інші активи політична партія, заборонена судами, регіональними організаціями, муніципалітетами, районами, головними центрами та іншими структурними організаціями;
2) виявлення та розшук активів фізичної та юридичної особи, щодо яких застосовано санкції, а також активів, якими вона може володіти прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб), вчиняти дії подібного змісту з метою здійснення права розпоряджатися ними;
3) визначення розміру відшкодування збитків, завданих міжнародним збройним конфліктом на території України, необхідних для здійснення процесуальних дій, надання доказів та обґрунтування під час розгляду в судах країни справ за участю іноземних суб'єктів та України.
Міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Ірина Верещук у роз’ясненні зазначає, що п. 2 ч.
Пунктом 1 статті 62 Закону «Про банки і банківську діяльність» встановлено, що відомості про юридичних і фізичних осіб є банківською таємницею, яка розкривається банком за рішенням суду.
При цьому одним із елементів визначення активів, у тому числі грошових коштів, є те, що правоохоронний орган надсилає відповідним державним органам, організаціям, підприємствам та організаціям інформацію про ці активи.
Безпосередніми власниками цієї інформації є банки.
Закон «Про банки і банківську сферу» не передбачає можливості розголошення інформації про майно підсанкційної особи, оскільки ця інформація є банківською таємницею і відповідні положення не внесено ця інформація не є банківською таємницею.
Встановити та відстежити активи підсанкційної особи неможливо.
Крім того, закон не передбачає розкриття банками банківської таємниці на вимогу Міністерства юстиції.
Таким чином, стаття 62 запропонованого закону дозволяє розголошувати цю таємницю на запит АРМА, зокрема: • з метою проведення заходів з виявлення та розшуку активів фізичних та юридичних осіб особі, щодо якої застосовано санкції.
А також активи, щодо яких ця особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії подібного змісту з реалізацією права розпорядження цим майном.
Запит АРМА може стосуватися банківського/електронного гаманця клієнта, транзакцій, здійснених на користь або від імені клієнта, у конкретних транзакціях без відкриття рахунку, зокрема:
• інформація на конкретну дату або на фіксовану дату, період часу та стосовно конкретної юридичної чи фізичної особи, ФОП про наявність рахунків/електронних гаманців, зокрема рахунків у цінних паперах, маржинальних рахунків, рахунків, відкритих клієнтами банку на ім’я третіх осіб, рахунків, відкритих третіми особами на ім’я клієнтів банку, рахунки в банківських металах,
• номер рахунку, електронний гаманець, залишок коштів, криптовалюта, банківський метал, цінні папери на рахунку, електронний гаманець,
• дебетова операція з рахунку, електронний гаманець або кредит на рахунок, електронний гаманець, призначення платежу,
• ідентифікаційні дані партнера, реєстраційний номер облікової картки платника податків;
• для юридичних осіб — нерезидентів — ПІБ, країна реєстрації, номер рахунку/електронного гаманця партнера, код банку партнера, наявні кошти на ескроу-рахунку для переказу клієнтам банку, наявні договори про зберігання цінностей або надання клієнтам до оренда (оренда) особистих сейфів у банку, перелік рухомого майна, що зберігається та/або знаходиться в іпотеці банку у клієнта як організації, відомості про осіб, які мають право розпоряджатися рахунком клієнта (ПІБ, РНОКПП, документи, що підтверджують повноваження представника).
Пропозиція надати аналогічні повноваження Міністерству юстиції для вирішення спорів, розгляду іноземними судами справ за участю іноземних організацій та України, а також позовів про відшкодування збитків внаслідок конфліктів, викликаних міжнародним збройним конфліктом на території.
На території України, з метою захисту інтересів України як держави, Президента України, Кабінету Міністрів України, інших міністерств, центральних органів виконавчої влади, їх посадових осіб при розгляді справ за участю іноземних осіб в іноземних юрисдикціях, а також як при розгляді українських заявок.
Таким чином, ми бачимо про те,що приймаються зміни не тільки до чинного закону прийняті з урахуванням змін до вимог часу та введеного воєнного стану в Україні , та відповідно до того факту , що був проведений Правовий аналіз ситуації, аналіз документів і проведена перевірка документів юристом та надана консультація юриста і юридичний висновок.