Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Товарний ринок на сьогодні сягає значних розмірів, адже конкурентоспроможність на вітчизняному рівні росте все вище.
- Підприємці зараз як ніколи зацікавлені в кількості клієнтів, а наявність якісного товару для цього є досить вагомим фактором розвитку та фінансової стабільності.
- Нажаль не всі фірми та магазини керуються таким правилом, а в результаті чого товар може бути придбаний за кошти покупця і має неналежну якість або інші фактори через які добропорядні покупці залишаються невдоволені та обурені таким ставленням.
Сьогодні розберемо основні правові нюанси в сфері захисту прав споживачів. Правова консультація юриста або консультація адвоката буде доречна при вирішенні таких справ.
Ще одним важливим питанням є факт неправдивості ціни за товар, яка вказана на цінниках з його дійсною вартістю під час розрахункової операції покупця на касах магазину.
- У такому разі слід пам’ятати про те, що в Україні захист прав покупців врегульований законодавством на галузевому рівні.
- Так був прийнятий Закон України «Про захист прав споживачів». Крім того, варто і керуватися підзаконними нормативно-правовими актами, такими, як Положення, яке врегульовує основні засади Державної служби щодо питань безпечності продуктів харчування.
- Досліджуючи дану ситуацію слід сказати, що відповідно до статті 15 зазначеного вище Закону до обов’язку продавця входить інформування потенційного покупця про товар (така інформація повинна бути актуальною та достовірною).
- Основна мета такого правила: щоб покупець зробив свідомий вибір покупки такого товару, опис та ціна якого не повинна вводити в оману покупця. До такої інформації також входить і ціна, правила чи умови придбання товару.
- Крім того, аналіз документів свідчить, що продавцем повинно бути зазначено і ціни кожної одиниці товару, а написи на цінниках повинні бути чітко зрозумілими.
Треба зауважити, що у разі, якщо ціна за товар на ціннику не відповідає розрахунковій ціні на касі магазину, то слід зрозуміти що покупця ввели в оману та порушили законодавство в сфері захисту прав споживачів.
- Адже згідно з Законом незрозумілі, нечіткі положення щодо товару (в договорі) свідчать про те, що це йде на користь покупця (споживача).
- У таких ситуаціях виникають питання: я бути покупцю в такій ситуації? Що робити?
- Правовий аналіз ситуації показує, що по-перше споживачеві слід терміново звертатися до керівних органів чи адміністрації магазину з вказанням такої ситуації. Слід поновити порушене право та вимагати щоб усунули різницю між такими цінами на касі та ціннику.
- Також можна звернутися зі скаргою до територіального органу Державної служби з питань захисту прав споживачів – із письмовою заявою та вказанням факту порушення. Можна в додатках прикріпити і фото звіт про таке порушення.
- Також у період дії воєнного стану у разі потреби (чи загрози, яка впливає на права людини), Урядом було дозволено здійснювати державними органами перевірки позапланового характеру з метою захисту прав споживачів. Таке положення встановлені Постановою № 303.
Слід пам’ятати і про право на звернення до суду за захистом свого порушеного права. У такому разі суд може вирішити питання відносно відшкодування моральної шкоди у цьому питанні.