Закінчую перший курс Державного університету економіки і технологій, на юридичному факультеті. Вже рік консультую клієнтів юридичної клініки, що створена на базі університету. Беру активну участь у проходженні курсів з саморозвитку та підвищення професійного рівня юристів. Прагну постійно опановувати нові знання та закріпляти їх на практиці.
Торговельна марка - це індивідуальне позначення, або знак за яким можна відрізнити продукцію однієї компанії від всіх інших.
- В умовах конкурентного ринку досить часто підприємці зіштовхуються з проблемою недостатньої ідентичності від своїх конкурентів, однаковим асортиментом та втратою великої кількості клієнтів.
- Вирішити більшість з цих проблем може реєстрація власної торгової марки, що неодмінно захистить бізнес від втручання конкурентів та додасть значимості підприємства в очах клієнтів.
- З реєстрацією торговельної марки у бізнесу з’являється можливість для масштабування на міжнародний ринок, та велика кількість інших переваг, що позитивно вплинуть на розвиток компанії.
Стадії реєстрації торговельної марки:
- Перш ніж перейти до безпосередніх реєстраційних дій варто визначитися з наступними аспектами: юрисдикція реєстрації, вид торговельної марки, розробка унікального дизайну марки і детальна перевірка на наявність схожих найменувань, а також визначення спеціального класу марки за Міжнародною класифікацією товарів та послуг. Щодо юрисдикції то існує декілька національна та Мадридська, головною відмінністю є сфера та межі застосування торговельної марки. Якщо реєструвати марку в Україні то відповідно використовувати ваше індивідуальне позначення за кордоном не вдасться. Для виходу на міжнародний рівень та уникання значної кількості перешкод із застосуванням марки потрібно проходити процедуру реєстрації в рамках Мадридської системи, що дозволяє отримати захист торговельної марки у тих країнах, що приєдналися до Мадридської угоди. Наступним кроком є визначення виду торговельної марки серед таких як: словесна, графічна, комбінована. Також можна обирати за кольоровою гамою: чорно-біла та кольорова. За кольорове зображення передбачається сплата мита більшого розміру а ніж за чорно-біле. Вкрай важливим підготовчим етапом є перевірка схожих найменувань, адже це надасть можливість отримати право на доменне ім’я другого рівня та забезпечить оригінальність вашої торговельної марки. Також варто визначитись з класифікацією марки згідно з Міжнародною класифікацією товарів та послуг. Серед 45 наявних класів майбутній власник торговельної марки може обрати один, або декілька класів.
- Наступним кроком є процес реєстрації торговельної марки шляхом подачі заяви до Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій. Це може зробити як фізична так і юридична особа, але обов’язковим є зазначення особистих даних заявника, списку товарів на яких спеціалізується компанія. Установа, до якої була подана заява впродовж декількох тижнів фіксує надходження заяви та факт сплати державного мита.
- Реєстрація торгової марки в Україні, а саме строк розгляду заяви та винесення формального рішення залежить від типу процедури реєстрації, адже існує стандартна (20 місяців з моменту подачі заяви) та прискорена (9 місяців з моменту подачі заяви). Загалом рішення, що виноситься на даній стадії має мету підтвердити правильність всіх даних, що зазначалися в заяві.
- Протягом 18 місяців (у разі обрання стандартної процедури реєстрації) заявнику має надійти рішення кваліфікаційної експертизи щодо відповідності торговельної марки всім законодавчо встановленим умовам. Якщо рішення є позитивним то впродовж декількох тижнів Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій видає відповідне свідоцтво, що є чинним протягом 10 років з можливістю подовження ще на 10 років (ст. 496 ЦКУ).
- Перевірка реєстрації торгової марки може здійснюватися за допомогою Реєстру свідоцтв на торговельні марки в якому вносяться відомості про факт реєстрації уповноваженою установою. Будь-яка особа може ознайомитися з даними відомостями, а власнику торговельної марки надається можливість, за необхідності, вносити свої корективи.
Вартість реєстрації торговельної марки:
- Реєстрація торгової марки майже на всіх стадіях супроводжується сплатою державного мита, то важливим є висвітлення і цього питання.
- Якщо заявник обрав один клас МКТП то сума державного мита буде становити - 4000 грн, за кожен наступний клас доведеться сплатити ще 4000 грн.
- Варто зазначити, що при реєстрації марки групою фізичних або юридичних осіб розмір державного мита буде більшим.
- Як вже зазначалося свідоцтво на правовий захист торговельної марки видається строком на 10 років, але якщо у заявника виникає потреб у пролонгації дії свідоцтва то за це також сплачується державне мито у розмірі - 12000 грн за перший клас МКТП та по 1200 грн за кожен наступний.
Оскарження незаконного використання торговельної марки:
- Якщо власник торговельної марки зіштовхнувся з порушенням майнового права інтелектуальної власності, то вирішити дану проблему можна як досудовим шляхом, так і в судовому порядку.
- Загалом підставою звернення є порушення правових норм, що викладені в ст. 16 ЗУ «Про охорону прав на знаки для товарі і послуг».
Першим кроком у вирішення спору є подача претензії до порушника ваших прав, що має на меті повідомити про факт порушення та вимогу припинити незаконну діяльність. Згідно з ст. 20 Закону порушник забов’язаний відшкодувати завдану нм майнову шкоду. Якщо досудовий порядок вирішення спору не дав належних результатів, то законодавство надається можливість захистити свої права шляхом звернення до суду. Загалом суд може заборонити порушнику використовувати торговельну марку та вилучити всі наявні зображення з нею.