
Детальніше
Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Питання трудового законодавства в Україні є досить актуальним на сьогодні, адже як визначає юридична практика, багато роботодавців або не обізнані в виконанні обов’язкових трудових норм, що призводить до порушення та накладання штрафних санкцій, або свідомо самі порушують такі врегульовані обов’язкові трудові норми.
- Дана письмова консультація стане допомогою та юридичним роз’ясненням для осіб, які є роботодавцями або працівниками трудової сфери.
- У разі виникнення додаткових питань, звертайтесь на юридичний маркетплейс «Консультант», фахівці якого обов’язково допоможуть вирішити юридичні проблеми.
- Для початку слід нагадати, що чинними нормативно-правовими актами були внесені зміни до законодавчого акту, який регулює трудові відносини під час воєнного стану (Закон від 15.03.2022 року за № 2136-ІХ).
- Нова редакція зазначеного нормативно-правового акту тлумачить наступні зміни, а саме, що за заявами працівників чи профспілкових органів державні та територіальні органи влади, що займаються питанням реалізації державної політики в сфері контролю та нагляду в сфері праці, можуть за такими зверненням здійснювати заходи позапланового характеру шляхом здійснення державного контролю чи нагляду за місцем роботи працівників – з метою додержання норм чинного трудового законодавства.
- Такі заходи реагування стосуються роботодавців як державної (комунальної), так і приватної форми власності та незалежно від виду їх діяльності.
- Те ж саме стосується і фізичних осіб-підприємців, які маю право наймати працівників (використовувати найману працю).
Основною метою такого реагування є додержання з боку роботодавців чинних трудових норм, виявлення порушень, що стосується неоформлених трудових відносин та правомірності припинення трудових угод між роботодавцем та працівником.
- Разом із тим, роблячи аналіз документів податкової практики, буде правильним звернути увагу на те, що органами державної податкової служби було надано роз’яснення з приводу того, що через збільшення розмірів мінімальних заробітних плат в Україні (зміни відбулися з першого жовтня 2022 року), також збільшується відповідальність фінансового характеру для роботодавців, які здійснили порушення сфери трудового чинного законодавства.
- Така відповідальність виражається через штрафи, що мають прив’язку до розміру мінімальної заробітної плати.
- Правовий аналіз ситуації визначає, що роботодавців можуть штрафувати за не оформлення працівників на місці роботи та виплати неофіційного заробітку із стягненням в розмірі десяти мінімальних заробітних плат.
- У разі недопущення компетентних органів до здійснення контролю чи нагляду – із стягненням трьох мінімальних заробітних плат.
- Крім того, у разі, якщо роботодавець порушив строки виплат заробітних плат – це може бути також стягнення у вигляді трьох мінімальних заробітних плат.
- Також передбачається відповідальність у розмірі недотримання гарантій щодо здійснення оплати праці чи недотримання державних гарантій чи пільг для працівників, які визначені мобілізованими.
У підсумку варто зробити юридичний висновок про те, що у разі ознайомлення із всіма потрібними нормами трудового законодавства, та їх дотриманням, роботодавці будуть здійснювати свою діяльність на законній та правовій основі.