Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Питання щодо надання трудової книжки під час вступу до аспірантури є доволі цікавим та потребує юридичного аналізу, тому розібратися допоможе письмова консультація від спеціалістів юридичного маркетплейсу «Консультант».
Для початку слід сказати, що трудова книжка є документом, який підтверджує трудову діяльність особи як працівника. Під час вступу до закладу освіти, майбутній аспірант не буде перебувати із закладом в трудових відносинах.
Крім того слід звернути увагу на певні умови для вступу на аспірантуру, які, зокрема, визначаються Порядком, який визначає підготовку для здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії і доктора наук, який затверджений Постановою КМУ № 261 від 23.03.2016.
До переліку вимог для вступу згідно даного документа відносять:
- заява майбутнього вступника;
- копію документа про підтвердження здобуття вищої освіти за відповідним фахом із зазначенням здобутої спеціальності (кваліфікації);
- у окремих випадках – документи, які визначають особу інвалідом.
Крім того слід сказати, що заклади вищої освіти чи наукові установи також мають право визначати додаткові вимогові документи до вступу до аспірантури, зокрема в установчих документах.
Правовий аналіз ситуації визначає, що вимога щодо витребування трудової книжки є правомірним у разі, якщо це встановлено внутрішніми локальними актами закладу освіти чи наукової установи. Це можуть бути як установчі документи – статут, правила прийому чи інші документи.
- Що робити, якщо при вступі до аспірантури вимагають трудову книжку?
- Передусім звернемо увагу, що аналіз документів визначає, що в Україні діє Постанова КМУ від 27.04.1993 № 301, яка визначає основи ведення та зберігання трудових книжок.
- В зазначеній постанові визначається, що трудові книжки повинні зберігатися на місці роботи (підприємстві установі тощо), а видаються – при звільненні особи.
- Таким чином у разі ненадання трудової книжки під час вступу до аспірантури можна послатися саме на цю Постанову, адже трудова книжка повинна перебувати на місці роботи.
Але тут слід сказати, що законодавством України в сфері організації трудових відносин в умовах воєнного стану визначено, що ведення та місцезнаходження такого документа як трудова книжка під час дії воєнного стану мають визначатися за рішенням роботодавця.
- Таким чином видача трудової книжки можлива на підставі рішення роботодавця, але не з метою вступу до аспірантури.
- А апелювати можна тим, що трудові відносини з роботодавцем ще тривають.
- Крім того, якщо звернути увагу на лист Мін.праці від 08.11.2010 за № 214/06/187-10, там говориться, що такі документи працівників, як трудові книжки мають зберігатися за місцем їх роботи.
- Але тоді на якій підставі заклад освіти вимагає для вступу трудову книжку?
Основна причина – положення в Інструкції № 58, згідно якої визначається, що аспіранти, які мають трудову книжку і будуть навчатися на денному відділенні, мають мати відповідний запис про навчання. Тому можна зробити юридичний висновок, що така норма повинна застосовуватися для осіб, які навчаються на денній формі навчання. Але тут слід пам’ятати, що у разі надання трудової книжки до закладу освіти з метою запису про навчання, також варто повернути її на місце роботи, якщо інше не визначено роботодавцем.