Юрист з десятирічним стажем роботи. Займаюсь складанням договорів, написанням претензій та позовів, супроводжую виконавчі провадження, складаю установчі документи для юридичних осіб, займаюсь державною реєстрацією юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Також надаю послуги адвоката у сферах цивільного та господарського права.
Відновлення трудової книжки
Трудова книжка — документ, призначений для фіксації трудового стажу працівника. Без неї неможливо працевлаштуватись на іншу роботу, довести досвід та кваліфікацію роботодавцю, оформити пенсію, виконати інші дії, які потребують підтвердження тривалості трудового стажу.
Працівник має надійно зберігати свою трудову книжку та не допустити її втрати. Однак трапляються ситуації, при яких зберегти цей документ не вдається.
З цієї статті ви дізнаєтесь про способи та порядок відновлення трудової книжки.
Коли необхідно відновити трудову книжку
Необхідність відновити трудову книжку виникає при її втраті:
- працівником;
- роботодавцем.
Порядок дій на такі випадки передбачений Розділом 5 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників.
Тепер розберемось, як здійснити відновлення трудової книжки.
Відновлення трудової книжки, втраченої працівником
Про втрату трудової книжки працівник має повідомити роботодавця. Строк повідомлення Інструкція не встановлює, але вказує, що зробити це слід негайно. Найкраще повідомляти роботодавця у той же день, коли сталась втрата. Якщо такої можливості немає (наприклад, втрата сталась у неробочий чи вихідний день), слід повідомити роботодавця в найближчій робочий день.
Форма повідомлення Інструкцією не встановлена. Працівник має вирішити сам, як повідомити роботодавця: письмово, або усно. Переважною є письмова форма, адже тоді у працівника залишиться доказ звернення до роботодавця.
Після отримання від працівника повідомлення, роботодавець матиме п'ятнадцять днів на видачу дубліката трудової книжки. За наявності обставин, що перешкоджатимуть дотриманню цього строку, він матиме право видати дублікат в інші строки. Які саме це строки, Інструкція не уточнює. Тому роботодавець може на власний розсуд визначити, коли зможе видати працівнику дублікат.
Оформлення дубліката може потребувати отримання інформації про стаж роботи працівника на попередніх місцях роботи. У такому випадку роботодавець зобов'язаний сприяти працівнику в одержанні необхідних документів (наприклад, допомогти скласти та відправити запити до колишніх роботодавців).
Видача дубліката є платною — на суму вартості бланка трудової книжки. Утримання вартості використаного бланка здійснюється роботодавцем з заробітної плати працівника.
Відновлення трудової книжки, втраченої роботодавцем
Інструкція передбачає: непридатна (обгоріла, розірвана, забруднена) трудова книжка замінюється роботодавцем на дублікат. Строк заміни не змінюється: п'ятнадцять днів у звичайних умовах; довше п'ятнадцяти днів — якщо роботодавцю перешкоджають певні обставини.
Видача дубліката у цьому випадку не потребує повідомлення від працівника.
Видача дубліката може потребувати отримання інформації про стаж працівника з попередніх місць роботи. У цьому випадку роботодавець також зобов'язаний допомагати працівнику в отриманні потрібної інформації.
Дублікат трудової книжки видається працівнику безоплатно.
Відновлення трудової книжки новим роботодавцем
Працівнику не завжди доступна можливість відновити трудову книжку з допомогою останнього роботодавця. На такий випадок Інструкцією передбачена можливість отримати її дублікат за новим місцем роботи.
Для того, щоб працівник міг отримати дублікат трудової книжки від нового роботодавця, повинна існувати одна з таких умов:
- до оригіналу трудової книжки відсутній доступ внаслідок надзвичайної ситуації;
- на території, де працював працівник, проводиться антитерористична операція.
Війна належить до надзвичайних ситуацій. Якщо працівник виїхав з області чи міста, у яких йшли/йдуть воєнні дії, та втратив при цьому трудову книжку, він може отримати її дублікат за новим місцем роботи.
Для отримання дубліката працівник має вчинити наступні дії:
- отримати довідку про виникнення надзвичайної ситуації від штабу з ліквідації надзвичайної ситуації або довідку про проведення антитерористичної операції (видається Антитерористичним центром при Службі безпеки України);
- подати новому роботодавцю письмову заяву про видачу дубліката (до заяви додати довідку про виникнення надзвичайної ситуації/проведення антитерористичної операції).
Після подання цих документів працівник отримає від нового роботодавця дублікат трудової книжки.
Висновок
Порядок відновлення трудової книжки чітко розписаний в спеціальній Інструкції. І все ж перед тим, як починати займатись цим, варто звернутись за консультацією до юриста та отримати всебічний правовий аналіз ситуації. Пам'ятайте, що у цій статті описані найпростіші шляхи відновлення трудової книжки, які не враховують можливих складнощів. Щоб ефективно допомогти вам — потрібен попередній аналіз та оцінка всіх обставин.