Закінчую перший курс Державного університету економіки і технологій, на юридичному факультеті. Вже рік консультую клієнтів юридичної клініки, що створена на базі університету. Беру активну участь у проходженні курсів з саморозвитку та підвищення професійного рівня юристів. Прагну постійно опановувати нові знання та закріпляти їх на практиці.
Податкове законодавство та ряд інших законів України передбачають обов'язок для певних суб'єктів господарювання вести облік товарних запасів на основі первинних документів.
- Даний облік передбачає систематичне внесення відомостей про ті товари, що прибувають та вибувають. і при цьому підтверджувати це відповідними документами.
- Всі правила ведення обліку та його форма зазначені у відповідному Порядку ведення обліку ФОП № 496. Важливість обліку обумовлена тим, що суб'єкт господарювання матиме можливість реалізовувати виключно ті товари, що зазначені в ньому, а за недотримання правил його ведення, передбачається юридична відповідальність.
Особливості ведення обліку товарних запасів для ФОП:
Спершу варто визначитися з тим, хто саме забов'язаний вести даний облік.
Відповідно до чинного законодавства, суб'єкти господарювання, які проводять розрахункові операції з готівкою та платіжними засобами забов'язані вести облік товарних запасів - і це є однією з умов, яку варто враховувати.
Наступною умовою є обов'язок ведення обліку для наступних категорій ФОП: ті, що перебувають на загальній системі оподаткування; ті, що перебувають на спрощеній системі оподаткування і при цьому сплачують ПДВ, а також ФОП на спрощеній системі, які реалізують ліки, медичні вироби, побутову техніку, ювелірні вироби.
Отже, якщо суб'єкт господарювання здійснює розрахункові операції та належить до вищеперелічених категорій ФОП - то він забов'язаний вести облік товарних запасів.
- Якщо ж реалізація товарів здійснюється шляхом нерозрахункових операцій, тобто шляхом переказу коштів на поточний рахунок ФОП, чи через банківську касу, то в такому випадку ведення обліку не вимагається.
- Вкрай важливою деталлю є те, що будь-які відомості, що вносяться до форми обліку про прибуття чи вибуття товару повинні підтверджуватися первинними документами, що являють собою накладні, транспортні документи, фіскальні, товарні чеки, а також митні декларації та акти закупки.
- Важливо, щоб документи дали змогу ідентифікувати як постачальника, так і отримувача товару.
- Зберігаються систематизовані документи на місці здійснення реалізації товарів, тобто на самому місці торгівлі. У випадку, якщо у ФОП немає документів на певний товар, а також не внесені записи до форми обліку товарних запасів, то даний товар не може реалізовуватись.
- Якщо порушення даної норми буде виявлено контролюючим органом під час перевірки, то передбачається накладення штрафу розміром подвійної вартості товарів, що не були відображені в обліку.
- При цьому даний штраф буде накладатися у разі виявлення недостовірної інформації про товари у формі обліку.
- Загалом під час податкових перевірок може перевірятись правильність ведення обліку та наявність первинних документів, для звіряння відомостей.
Правила обліковування товарних запасів:
Чинне законодавство не встановлює обмежень щодо форми ведення обліку, а отже він може вестися як в паперовій, так і в електронній формі.
Головною умовою є обов'язкове включення наступних реквізитів: найменування ФОП (прізвище, ім'я, по батькові), ідентифікаційний номер платника податків, документ, що засвідчує місце реєстрації ФОП, а також назва та адреса торгової точки з якої відбуватиметься продаж обліковуваних товарів.
Першим кроком у веденні обліку є зазначення залишків товарів, які є у суб'єкта господарювання до початку ведення обліку.
Для цього варто скласти опис залишку товару у довільній формі, але обов'язков із зазначенням інформації про найменування товарів, з яких складається залишок та їх кількість.
Варто зазначити, що на залишок товарів первинні документи мати не вимагається.
Після оформлення опису, варто перейти до безпосереднього ведення обліку, з обов'язковим дотриманням наступних правил: необхідно зберігати хронологічну послідовність внесення інформації про товари відповідно до первинних документів; на один первинний документ необхідно відводити один рядок форми обліку, запис про отримання товару та його реалізацію оформлюють у вигляді окремих записів.
- У першій графі варто зазначити номер запису,
- друга графа передбачає дату внесення запису,
- з третьої по шосту графу вносяться реквізити первинного документа,
- а в сьомі зазначається вартість товару, що був отриманий;
- восьма графа повинна містити інформацію про загальну вартість товарів, що вибули (за виключенням тих випадків коли торгівля здійснюється з використанням РРО);
- дев'ята графа відведена для внесення правок.
Допомога юриста у веденні обліку товарних запасів:
Консультація юриста перед початком продажу товарів, а також вже на період ведення обліку є вкрай важливою. Саме юрист забезпечить наявність всіх необхідних первинних документів, та під час податкової перевірки проконтролює за діями працівників контролюючого органу на предмет їх правомірності. Послуги юриста унеможливлять виникнення суперечок та проблем з податковою та як результат накладення штрафів.