
Детальніше
Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Реформування сфери освіти, зокрема і вищої й досі триває.
- Так, протягом останніх днів в новинах можна було відслідкувати останні новели реформування в сфері вищої освіти.
- Відповідно до цього було розроблено новий законопроект, який встановлює ряд нових особливостей, які можуть стати безпрецедентними явищами в освітньому просторі за часів незалежності України.
Ця письмова консультація буде присвячена саме таким роз’ясненням.
- Слід сказати, що аналіз документів освітнього законодавства визначає, що основною метою таких нових змін в даній сфери є зміни (законодавчі нововведення), які спрямовані на пристосуванні українського законодавства до права Європейського Союзу, норми якого є доволі сучасними та особливими.
- Так, протягом останніх тижнів українським урядом було презентовану доволі нову концепцію реформування вищої освіти. Основна мета – вдосконалення розвитку освітнього процесу та визначення особливих траєкторій в галузі освіти.
Правовий аналіз ситуації показує, що однією з нових ідей стала ідея скасування заочної форми навчання.
- Законопроектом передбачається, що замість заочної форми навчання буде вводитися дистанційна форма, яка протягом останнього періоду показала себе в доволі гарній тенденції здобування освітнього процесу.
- Також пропонується скасувати і таку форму здобуття вищої освіти, як вечірня.
- Крім того, не оминули увагою і особисту позицію студента відносно таких потенційних нововведень, адже окрім скасування вечірньої і заочної форми навчання, студентам, які будуть вчитися в дистанційному форматі, буде пропонуватися особисто самим обирати місце і час для таких занять. Ввести в дію нові правила пропонують вже в новому 2024 році.
- Однак не всі підтримують таку нову та незвичну реформу, так як деякі університети не можуть зрозуміти, як навчати не на заочній формі тих здобувачів освіти, які до прикладу, навчаються публічному управлінню, адже більшість здобувачів освіти тут є саме державними службовцями, а заочна форма для них є зручною формою навчання в вільний від роботи час.
Ще одним цікавим нововведенням законопроекту є те, що пропонується надавати вибір студентам виокремлювати час задля розуміння того, яку професійну сферу діяльності вони захочуть отримати саме після отримання загальної середньої освіти. Так їм пропонується надавати час аби обрати певну цікаву їм галузь і вже потім обрати певну спеціальність.
- Тут знову слід зробити юридичний висновок про те, що нажаль знову таки на практиці поки неясно як реалізувати такий цікавий задум.
- Також треба відзначити і про ідею закінчення дострокового або навпаки, пізнішого терміну навчання.
- Тут мова йде про саме навчальне навантаження студентів, яке на сьогодні визначається через навчальні кредити, які вимірюються годинами. Відповідно до освітнього законодавства один такий кредит становить не менше тридцяти годин, в який включаються і самостійна робота та лекції. Протягом року здобувач вищої освіти повинен отримати шістдесят кредитів.
- Новим проектом визначається, що буде нова можливість навчатися або довше або швидше. І у разі, якщо студент не зміг встигнути за встановленими мірками (кредитами), він зможе протягом року навчатися в такому темпі, аби отримати хоча б тридцять кредитів на рік.
- Пропонується також в продовжити навчання для бакалаврів. Зараз це чотири роки, а планується такий термін збільшити до шести років. Також з’явиться можливість навчатися не більше, а менше та швидше – три роки о прикладу.