Навчаюсь на третьому курсі Державного університету економіки і технологій. Спеціалізуюсь на договірному, господарському та корпоративнмоу праві, зокрема, надаю консультації та пишу фахові статті.
Однією із найпоширеніших організаційно-правових фор суб’єктів господарювання є товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ).
Поряд з цим, ключовим в етапі створення даного товариства є формування органів правління , як основних засобів контролю за діяльністю бізнесу, розподілом компетенцій між засновниками та загалом створення сприятливих умов для ведення підприємництва. Відповідно до чинного законодавства органами ТОВ є загальні збори, наглядова рада та виконавчий орган.
Загальні збори:
- Висвітлюючи питання органів правління товариством, почати слід з вищого органу, яким є загальні збори.
- Даний орган засновується за колегіальним принципом, адже включає в себе кожного учасника товариства, які наділяються правом буди присутніми на засіданнях та відповідно приймати рішення шляхом голосування. Варто зазначити, що кількість голосів від одного учасника є пропорційною його частці в статутному капіталі.
- Серед основних компетенцій загальних зборів можна виділити наступні: встановлення напрямків діяльності бізнесу, затвердження статуту та змін до нього, внесення змін до статутного капіталу, обрання виконавчого органу (директора), розподіл прибутку та затвердження порядку про виплату дивідендів.
- Випадки, у яких скликаються загальні збори чітко встановлені законодавством, а також можуть передбачатися статутом.
- Поряд з цим скликатися установчі збори можуть за вимогою директора, як одноосібного виконавчого органу товариства, наглядової ради, а також на вимогу учасників чи учасника товариства, якщо їх частка в статутному капіталі є не меншою за 10 відсотків.
- Повноваженням скликання загальних зборів наділений виконавчий орган, що повідомляє учасників у встановлені строки про проведення зборів, формує порядок денний.
- В результаті обговорення актуальних питань приймається рішення шляхом відкритого голосування, більшістю голосів.
- Прийняті рішення та загалом весь перебір зборів фіксується у відповідному протоколі.
Наглядова рада:
Порядок створення, діяльності, кількість членів, компетенції наглядової ради - все це може врегульовується на локальному рівні статутом товариства.
- Виходячи з цього можна стверджувати, що даний орган створюється диспозитивним шляхом та повинен відображати специфіку кожного конкретного товариства.
- Поряд з цим, основним призначенням наглядової ради є контроль за діяльністю виконавчого органу.
- Враховуючи це, їй може бути делеговане повноваження щодо призначення виконавчого органу, зупинення повноважень його членів (якщо він колегіальний), чи загалом всього органу та встановлення розміру винагороди для членів такого органу.
- Зі створенням наглядової ради власник бізнесу отримує вкрай важливі інструменти. що пов’язані з операційним контролем над товариством, відслідковуванням та оскарженням рішень директора, вирішенням внутрішніх конфліктів.
- Звісно, компетенції та порядок діяльності такого органу повинні бути закріпленим в документальній формі.
- Для цього можна використати статут товариства, в якому зазначити загальні аспекти діяльності, і поряд з цим створити окреме положення в якому вже детально прописати всі компетенції, порядок діяльності, створення та інші питання.
- Важливою деталлю те, що зі всіма членами наглядової ради мають укладатися трудові контракти, чи цивільно-правові договори, що підписуються уповноваженими особами.
Виконавчий орган:
Для ефективного управління поточними справами товариства необхідним є формування виконавчого органу, який може бути як одноосібним, тобто таким, що формується шляхом призначення директора, так і колегіальним (створення дирекції).
- Даний орган за своїм призначенням є підзвітним загальним зборам та наглядовій раді, і спрямовує свою діяльність на виконання прийнятих ними рішень.
- Якщо ж було прийнято рішення про формування колегіального виконавчого органу, то це обов’язково варто закріпити в статуті, визначивши його склад, та порядок обрання членів.
- Директор, або ж особа, яка є членом дирекції не може бути учасником наглядової ради.
- Поряд з цим члени дирекції без отримання згоди від загальних зборів не можуть займатися підприємництвом у статусі ФОП в тій самій сфері, що й товариство, бути учасником повного та командитного товариства, якщо воно здійснює діяльність в сфері діяльності товариства, а також бути членом виконавчого органу чи наглядової ради в іншій компанії, яка за направленістю діяльності є аналогічної до направленості товариства.
З директором, або ж членами дирекції обов’язково має укладатися цивільно-правові договори, чи трудові договори (контракти). Загалом порядок призначення виконавчого органу виглядає наступним чином:
- На загальних зборах приймається рішення про створення виконавчого органу, що оформлюється у вигляді протоколу.
- Проводиться державна реєстрація за установленою законом процедурою, результатом якої є внесення відповідних відомостей до ЕДР.
- Далі варто укласти з обраним директором, або ж членами дирекції, цивільно-правові договори, або ж трудові договори (контракти).
- В процесі працевлаштування директора варто повідомити про це органи ДФС.
- Для того щоб обраний директор мав можливість брати участь в поточному електронному документообігу компанії, необхідно творити кваліфікований електронний підпис, що дозволить належним чином ідентифікувати особу, яка підписуватиме документи.
- Заключним кроком є оформлення права на розпорядження рахунками ТОВ.
Допомога юриста у створенні органів управління ТОВ:
Для створення органів управління ТОВ необхідною є консультація юриста, що допоможе в правильні організації прийняття рішення, проведення загальних зборів, внесення змін до реєстру. Юрист забезпечить правовий аналіз ситуації, розподіл компетенцій, прав та обов’язків і загалом функціонування створених органів так, щоб це не порушувало законодавство і було ефективним для бізнесу.