Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Введення в Україні воєнного стану стало безпрецедентною подією, яка торкнулася всіх сфер суспільного та правового життя. Не виключенням стала і освітня сфера також. Наша письмова консультація буде корисною як для освітян так і для батьків здобувачів освіти.
- Отже, правовий аналіз ситуації дає змогу зрозуміти, що однією з найважливіших змін в освітньому законодавстві стало те, що здійснення освітнього процесу на території України в більшості випадків стало відбуватися в дистанційній формі.
- Як відомо, на сьогодні існують декілька форм здобуття освіти: очна, дистанційна (віддалена), змішена (коли поєднується очне навчання в закладах освіти безпосередньо та в віддаленому форматі).
- Законодавством визначені і інші форми, але в закладах загальної середньої та дошкільної освіти найчастіше використовують саме зазначені форми.
Аналіз документів чинного законодавства визначає, що новелою на сьогодні є те, що органами місцевої влади самі на підставі свої висновків приймають рішення про запровадження очної, віддаленої чи змішаної форми навчання.
- Нажаль в деяких закладах освіти за відсутності необхідного обладнання не можливо організувати віддалений процес освіти, саме тому органами освіти рекомендується у такому випадку здійснювати переведення дітей до інших освітніх закладів.
- Рішення місцеві органи влади передусім приймають на підставі безпекової ситуації в регіоні.
- Так, якщо заклади освіти розташовані близько проведення бойових дій, у такому разі в жодному разі не можна запроваджувати очний чи змішаний процес навчання, а лише дистанційний.
- А у разі якщо ситуація дозволяє проводити навчальні заняття в закладах освіти, останні в обов’язковому випадку повинні мати свої власні споруди цивільного захисту (укриття), про що має бути наявний висновок компетентних органів в сфері надзвичайних ситуацій (ДСНС).
- Крім того, протягом навчального року ситуація в регіоні може бути змінена, і відповідно має бути прийняте рішення про зміну форми освітнього процесу.
Слід наголосити і на тому, що чинним законодавством в сфері освіти визначено право батьків (законних представників чи опікунів) на переведення здобувача освіти виключно на дистанційну форму – незалежно від рішення органів влади чи засновників закладів освіти.
- Ще одним важливим питанням є те, що значна кількість українських учнів на сьогодні навчається в вітчизняних закладах освіти з-за кордону. Тут виникає питання: яким чином можна отримати документ про здобуття середньої освіти?
- У такому разі варто сказати, що тут можна виділити 2 способи отримання документа.
- Перший: сама українська школа повинна видати свідоцтво про здобуття середньої освіти.
- Другий: учень може здобувати освіту у закладі іншої країни та Міжнародній українській школі, яка навчає українців за кордоном. Або навчатися у вітчизняних (українських) суботніх школах.
- Також на сьогодні є можливість навчатися в тих школах, в яких Міжнародна українська школа уклала відповідний договір.
Таким чином можна зробити юридичний висновок про те, що сучасне освітнє законодавство має на меті в першу чергу забезпечити такий освітній процес для учнів, який буде максимально безпечний для їх життя та здоров’я в умовах воєнного стану в Україні.