Детальніше
Навчаюсь на третьому курсі Державного університету економіки і технологій. Спеціалізуюсь на договірному, господарському та корпоративнмоу праві, зокрема, надаю консультації та пишу фахові статті.
У випадку, коли між працівником та роботодавцем загострюються правовідносини, та виникають спори з приводу розірвання трудових договорів, оплати праці, виплати компенсаційних або ж гарантійних виплат, відпусток або ж інших питань, що стосуються сфери праці - варто звернули увагу на такий спосіб врегулювання конфліктів як звернення до комісії по трудовим спорам (далі - КТС).
Бувають випадки, коли одразу звертатися до суду не завжди доцільно, а тим паче, якщо законодавство передбачає таку альтернативу як КТС, що являє собою виборний орган, який створюється на підприємстві, установі чи організації та основою метою якого, є вирішення індивідуальних трудових спорів між працівником та роботодавцем.
Особливості діяльності КТС:
- Якщо на підприємстві кількість працівників перевищує 15 осіб, то шляхом скликання загальних зборів трудового колективу можливе створення КТС, що може діяти як безстроково, так і впродовж конкретно встановленого строку.
- Детальні питання щодо кількості членів, з яких складатиметься комісія, порядок їх обрання, а також обсяг повноважень даного органу - все це віднесено до компетенцій загальних зборів.
- Варто зазначити, що на підприємстві можуть діяти як загальні КТС, так і КТС в межах окремих структурних підрозділів.
- Обов’язковим є обрання голови, заступників та секретаря зі складу членів комісії.
- Щодо строків на звернення до комісії, то відповідно до ст. 225 КЗПП впродовж трьох місяців з того моменту як працівник дізнався або ж повинен був дізнатися про порушення його прав, він наділяється правом на звернення із заявою до КТС.
У випадку, коли предметом спору є виплата заробітної плати працівника - строкові обмеження не застосовуються. Можливе й поновлення вищезазначеного строку, але виключно у випадках, якщо його було пропущено з поважних причин.
- Заяви, що надходять від працівників до КТС обов’язково мають реєструватися у відповідному журналі, де чітко встановлюється дата подання, предмет спору та дата прийняття рішення комісією.
- Будь-який спір розглядається за присутності самого заявника та представників зі сторони роботодавця. Інтереси працівника при розгляді спору може представляти його адвокат.
- У разі, якщо працівник не з’явився на засідання КТС розгляд справ по суді може відкластись до наступного такого засідання.
- Важливою деталлю є те, що для визнання правомочності засідання обов’язковою є присутність як мінімум двох третин від того складу комісії, що затверджувався загальними зборами.
- Працівнику, або ж роботодавцю у випадку виникнення незгоди з рішенням КТС надається право на оскарження такого рішення у суді.
- Від моменту вручення виписки з протоколу засідання стороні надається десятиденний строк для звернення до суду.
Процедура вирішення спорів КТС:
- Відповідно до ст. 224 КЗПП комісія врегульовуватиме спори виключно в тому випадку, якщо цьому передували переговори між самим працівником, або профспілковим органом та роботодавцем з приводу розбіжностей, що між ними виникли. Отже, першим кроком є звернення із запитами до свого роботодавця з метою з’ясування причини порушення прав та інтересів працівника та подальшого вирішення спору без звернення до уповноважених на це установ.
- Якщо переговори з роботодавцем не призвели до врегулювання спору, то варто складати заяву, що подаватиметься безпосередньо до комісії. В заві варто зазначити відомості про комісію та про самого заявника, викласти обставини справи з визначенням вимог та формулюванням правової позиції заявника.
- Вже протягом десяти днів з дня подачі заяви, вона підлягає розгляду КТС. Результатом розгляду є прийняте рішення більшістю голосів членів комісії. Протягом трьох днів копії рішення вручаються сторонам спору (працівнику та роботодавцю).
- Після спливу десятиденного строку на оскарження прийнятого КТС рішення роботодавцю надається три дні на виконання рішення. Якщо ж роботодавець не виконав прийнятого рішення, то працівникові видається посвідчення, яке відповідно до чинного законодавство наділено юридичною силою виконавчого листа.
Юридична допомога адвоката з трудових спорів:
Можливість участі представника при вирішення спорів КТС, зумовлює важливість послуги адвоката з трудових спорів.
Юрист з трудових питань детально проаналізує ситуацію, визначить можливі варіанти вирішення спору та допоможе в захисті порушеного права.
Юридична консультація з трудових спорів – це ефективний інструмент задля забезпечення ефективності у вирішенні конфліктів, що значно підвищує вірогідність задоволення вимог працівника.