Юрист, закінчила Національний університет «Одеська юридична академія» з відзнакою. З 2017 року спеціалізуюсь на юридично-освітніх та загальноправових питаннях. Є досвід в нормотворчості локальних актів місцевої влади. Є автором юридичних статей, наукових публікацій та статей в освітньому середовищі. Ментор юридичної клініки «Veritas”. Власник юридичного блогу «Educational_law_ua» в інстаграм
Питання атестації педагогічних працівників завжди було доволі актуальним для освітян, адже тут слід розумітися на всіх тонкощах та особливостях проходження такої атестаційної процедури.
- Аналіз документів чинного законодавства дає підстави зробити юридичний висновок про те, що на сьогодні багато норм, які стосуються атестації освітян набули значних змін через набрання чинності наказу Міністерства освіти і науки України про затвердження нового Положення (норми якості стали дійсними вже з 01.09.2023 року). Про всі нові особливості проведення атестаційної процедури допоможе зрозуміти наша письмова консультація.
- Так, правовий аналіз ситуація дає підстави зрозуміти, що проходження процедури атестації згідно з новим положенням передбачаєтьсядля всіх педагогічних працівників, окрім тих категорій, які проходять атестацію за іншою процедурою, що визначається в законодавством в сфері професійного розвитку працівників.
- Атестаційна процедура для освітян є обов’язковою, якщо останні планують працювати в сфері освіти.
- Крім того, новим положенням передбачаються два види проходження такої атестації: позачергова і чергова. Слід відзначити, що чергова атестація повинна проводитися для освітян мінімум 1 раз на 5 років, але у разі якщо педагога було призначено на посаду, його перша атестація має відбутися не раніше, ніж через 1 рік після його призначення.
- Крім того, нові норми положення визначають і про те, що така процедура повинна бути прозорою та з урахуванням академічної доброчесності.
Щодо позачергової процедури проведення атестації, тут слід зауважити про те, що вона може відбутися за самою ініціативою педагога, але за наявності певних визначених умов.
- По-перше якщо педагога було визнано лауреатом чи переможцем конкурсів міжнародного чи українського рівня.
- По-друге якщо педагог здобув освітньо-творчий, науковий-освітній рівень чи науковий ступінь.
- По-третє якщо педагог успішно пройшов процедуру сертифікації.
Слід зазначити і про присвоєння кваліфікаційних категорій для таких освітян. Нове положення регламентує, що на сьогодні актуальними є такі:
- спеціаліст,
- спеціаліст 2 категорії,
- спеціаліст 1 категорії,
- спеціаліст вищої категорії.
Новим аспектом є те, що відтепер категорія спеціаліст може бути присвоєна тим освітянам, які мають освіту рівня молодшого бакалавра, бакалавра, спеціаліста чи магістра.
- Після проходження атестаційної процедури, керівником закладу освіт, де працює педагогічний працівник, встановлюється певний тарифний розряд, згідно якого і вираховується його тарифна ставка.
- Крім того, аби педагог пройшов атестаційну процедури, він повинен здійснювати заходи з підвищення своєї кваліфікації, адже Законом України «Про освіту» це правило чітко визначене.
- А загальна кількість годин (академічних) для підвищення кваліфікації освітян повинна бути не менше, ніж 150 протягом п’яти років.
- Таким чином можна зробити юридичний висновок про те, що новим Положенням про атестації педагогічних працівників визначено багато юридичних нюансів та особливостей для проходження обов’язкової атестаційної процедури.