Франшиза - це такий договір, за яким одна особа (франчайзер) надає іншій (франчайзі) право використовувати свою торговельну марку, отримуючи в обмін від франчайзі відсоток від прибутку (роялті).
Простіше кажучи, франшиза - це використання торговельної марки для продажу власних товарів на праві оренди.
Система франшизи швидко розвивається в усіх країнах і зарекомендувала себе як успішна формула практично у всіх сферах бізнесу.
Причина такого успіху полягає в тому, що франшиза повністю відповідає потребам сучасних компаній. Вона дозволяє невеликих фірмах отримати швидкий доступ до виробництва, реклами та прискорити процес виходу на великі ринки. Крім цього, дрібні підприємці потребують підтримки більш сильних брендів, що дозволить їм закріпитися в обраній ніші і отримати успіх у веденні своєї діяльності.
Франчайзер - це продавець, який дозволяє іншій особі використовувати своє торгове найменування або бренд. Франчайзером часто є компанія, яка вже мала комерційний успіх - завдяки певним технологіям і / або методиками вона вже завоювала ринок. Тому великий бренд може надати свої навички і знання в розпорядження франчайзі, щоб він міг повторити успіх в іншому місці.
Франчайзі - це той, хто отримує вигоду від надання товарного знака або ліцензії. Згідно із законом він незалежний і може бути фізичною або юридичною особою. Його роль - представляти бренд франчайзера на місцевому рівні. Для цього він використовує організацію і методи франчайзера.
При підписанні договору франшизи зазвичай встановлюються такі фінансові умови: Купівля права на франшизу - це фіксована сума, яку франчайзер вимагає, щоб франчайзі міг приєднатися до його бізнесу. Зазвичай ця сума не перевищує 10% від загального обсягу інвестицій, які були раніше вкладені в бізнес. Плата за експлуатацію - це періодична сума, яку франчайзі повинен буде заплатити після початку бізнесу. Зазвичай це від 2 до 6% від загального прибутку франчайзі. Також іноді власники франшизи встановлюють мінімальні обсяги продажів для франчайзі, не виконавши які контракт може бути розірваний.
Плата за рекламу - це щорічний платіж, який франчайзі повинен вносити за рекламу. Зазвичай він становить менше 3% від коштів, які були в неї вкладені власником бізнесу. Також франчайзер може прописати будь-які інші додаткові умови.
Залежно від побудови бізнес-моделі, розрізняють наступні види франшиз:
Промислова
У такій моделі франчайзер зазвичай надає право на виробництво своєї продукції, а також дає доступ до частини виробничого процесу.
Комерційна
Це класична модель франшизи, в якій франчайзер пропонує франчайзі всі необхідні елементи для продажу товарів і послуг, щоб його прибуток зріс.
Виробнича
У цій моделі саме франчайзер виробляє продукцію, яку продають франчайзі.
Франчайзі купуючи готову бізнес-схему отримує відразу цілий ряд переваг:
- повністю готову модель ведення підприємницької діяльності з складеним попередньо бізнес-планом;
- впізнаваний споживачами бренд, який з самого початку гарантує потік зацікавлених клієнтів;
- повна підтримка досвідченим франчайзером щодо методик ведення бізнесу, підбору необхідного персоналу та облаштування приміщень і цехів;
- відсутність необхідності проведення самостійно рекламних компаній;
- налагоджені поставки товарів і договору з партнерами;
- стандартизований формат роботи у всіх аспектах.
Найбільш вагомими аргументами, які виступають за покупку франшизи, є ознайомлені з брендом споживачі, увагу і довіру яких, не потрібно завойовувати з нуля.
Для власника або засновника торгової марки продаж прав на користування своїм бізнесом також дає деякі переваги: з'являється можливість розширити бізнес-мережу без додаткових фінансових вкладень; збільшується швидкість розвитку мережі завдяки одночасного запуску декількох точок; франчайзі зацікавлений в прибутковості проекту, тому буде ефективніше управляти точкою, ніж найманий керівник і, отже, принесе більше прибутку; відсутня потреба в кадровій політиці, що включає найм і звільнення персоналу, виплату заробітної плати - ці обов'язки покладаються на франчайзі; з'являється додаткове джерело доходу у вигляді паушальних внесків і роялті.
Також слід зазначити, що споживачі також не залишаються в "мінусі":
найчастіше вся продукція, яка реалізується під однією торговою маркою (також і послуги) мають однакову якість;
за рахунок контролю якості з боку франчайзера франчайзингові фірми зазвичай надають більш високий рівень обслуговування, ніж дрібні підприємці.