Детальніше
Навчаюсь на третьому курсі Державного університету економіки і технологій. Спеціалізуюсь на договірному, господарському та корпоративнмоу праві, зокрема, надаю консультації та пишу фахові статті.
В ході проведення тендеру можуть виникнути випадки порушення прав та інтересів учасників в результаті неправомірних дій замовників. Дискримінаційні вимоги, необґрунтоване відхилення тендерної пропозиції учасника, невідповідність тендерної документації замовника вимогам законодавства – це все практичні ситуації, які негативно впливають на прозорість публічних закупівель і відповідно на їх результат. Разом з цим, законодавство надає можливість захисту порушених прав учасниками тендеру шляхом оскарження неправомірних дій стосовно них як досудовим способом, так і в судовому порядку. В будь-якому разі процедура оскарження є достатньо складною та потребує значних зусиль для досягнення бажаного результату, а тому учасникам можуть знадобитися послуги юриста. Варто зазначити, що способи, які висвітлюватимуться стосуються оскарження в ході проведення надпорогових закупівель.
Подання скарги до Антимонопольного комітету України як спосіб досудового оскарження:
Відповідно до ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі» з метою захисту прав та інтересів осіб, які пов’язані із процедурою публічних закупівель Антимонопольний комітет України виступає в якості органу оскарження, шляхом створення відповідної Комісії, яка уповноважується на розгляд скарг. Сама ж скарга подається в електронному вигляді за допомогою електронної системи закупівель. Варто зауважити на тому, що накладення кваліфікаційного підпису в такому випадку є обов’язковим. Щодо змісту скарги, то вона повинна складатись з наступних положень: відомостей про замовника, підстав оскарження, обґрунтування наявності прав та інтересів за порушення яких учасник подає скаргу та перелік документів, що їх підтверджують, а також вимоги, які скаржник виносить до замовника. Вкрай важливе значення при цьому відіграють докази, якими підкріплюються вимоги та всі інші положення викладені у скарзі. Докази варто додавати до скарги в електронній формі. Не менш важливим є дотримання строків, що відведенні законодавством на оскарження. Так, якщо скарга стосується тендерної документації замовника, то строк для її подачі починатиметься з моменту публікації оголошення про проведення публічної закупівлі і закінчуватиметься за чотири дні до кінцевого строку подання пропозицій. Якщо ж предмет оскарження становлять дії чи бездіяльність замовника в період до закінчення строку подання пропозицій учасниками, то суб’єкт оскарження може подати скаргу протягом десяти днів з моменту, коли він дізнався чи повинен був дізнатися про факт порушення його прав, але не пізніше ніж за чотири дні до кінцевого строку подання пропозицій. Оскаржувати можна і прийняття замовником рішення в результаті розгляду тендерних пропозицій учасників, протягом п’яти днів після публікації протоколу розгляду. Якщо скаржник пропустить вищезазначені строки, то електронна система автоматично не прийме скаргу. Скарга розглядається комісією протягом 10 днів з моменту прийняття рішення про розгляд. Вже протягом трьох днів із дня прийняття рішення за результатами розгляду, воно публікується в електронній системі. Варто зазначити, що за вищеописаний спосіб оскарження справляється певна плата.
Судовий порядок оскарження:
Якщо ж результати досудового порядок врегулювання спору не задовольнили вимоги скаржника то рішення антимонопольного комітету України, може оскаржуватися у судовому порядку. Звертатися з позовом варто до адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня публікації рішення. Учасник процедури публічної закупівлі може оминути звернення зі скаргою до органу оскарження та одразу вирішувати спір у судовому порядку. Якщо ж замовник не погоджується з рішенням Антимонопольного комітету України він також може звернутися з позовом до суду з метою визнання протиправним рішення органу оскарження. Якщо ж спір виник між замовником та переможцем тендеру, то в такому випадку врегулювання здійснюватиметься в рамках господарського судочинства. Необхідно звертатися до суду з позовом, в якому коротко описуються обставини справи, обґрунтовуються позовні вимоги (наприклад визнання недійсним договору між замовником та переможцем), зазначаються використані способи досудового регулювання спору, ціна позову. Не менш важливе значення відіграватимуть докази порушеного права, які додаватимуться до позову.
Допомога юриста в оскарженні незаконних дій під час тендеру:
Оскільки процедура оскарження передбачає складення скарг, позовів, зібрання доказів, проведення правого аналізу ситуації, то виключного значення набуває консультація юриста. Юрист допоможе обрати надійний спосіб захисту порушених прав, виходячи з особливостей кожної конкретної ситуації, представить інтереси свого клієнта та допоможе досягнути бажаних результатів в найкоротші строки.