Детальніше
Правовий висновок
збереження бюджетного місця після виходу з академічної відпустки
Правовий аналіз ситуації щодо збереження бюджетних місць за студентами, які повертаються з академічної відпустки (далі - АВ) на бюджетні міста (далі – спірна ситуація).
Спірна ситуація полягає у тому, чи повинен заклад вищої освіти (далі - ЗВО) зберігати за «бюджетником» місце, якщо він пішов в академічну відпустку. А якщо так, то коли набрав чинність документ, яким ЗВО зобов’язані не зберігати бюджетне місце.
З приводу зазначеного, за результатом аналізу спірної ситуації з правової точки зору, вважаю за потрібне зазначити наступне.
Законом України «Про вищу освіту» та іншими законодавчими актами не визначено, як потрібно поступати у спірній ситуації. Тобто, не має норми закону, яка б зобов’язувала ЗВО зберігати бюджетне місце за особою, яка його займала, але повернулась та хоче його зайняти. Також відсутні правова норма, яка б встановлювала положення, за яким бюджетне місце у випадку, що оглядається, повинно бути надано іншій особі, яка цього потребує.
Листом МОН «Про надання академічної відпустки» №1/15735-23 від 11.10.2023 (далі – Лист МОН від 11.10.2023) ЗВО повідомлені про те, що Листом МОН від 23.04.2018 № 1/9-257 (далі – Лист від 23.04.2018) ЗВО було рекомендовано до набуття чинності новим актом тимчасово керуватися нормами «Положення про академічні відпустки та повторне навчання у вищих закладах освіти», затвердженого спільним наказом МОН і МОЗ від 06.06.1996 № 191/153 (далі – Положення від 06.06.1996).
Також у Листі МОН від 11.10.2023 звернута увага на те, що у випадку надання академічної відпустки (перерви у навчанні) студентам, які здобувають освіту за рахунок видатків державного бюджету (державне замовлення) або місцевого бюджету (регіональне замовлення), вони поновлюються на навчання за рахунок коштів фізичних або юридичних осіб з можливістю подальшого переведення на бюджетні місця в разі їх наявності відповідно до законодавства. На місця державного (регіонального) замовлення гарантовано поновлюються учасники бойових дій та особи, які продовжують навчання після відпуски у зв'язку з вагітністю, пологами і для догляду за дитиною.
Як вбачається із Положення від 06.06.1996, яким МОН в Листі від 23.04.2018 рекомендувало користуватись до прийняття у спірній ситуації профільного акту, воно не містить чіткого механізму, який би зобов’язував ЗВО зробити так чи інакше. До спірної ситуації відноситься лише п. 19 Положення від 06.06.1996, за яким студентам, які навчалися за кошти державного бюджету, призначається стипендія за рахунок бюджетного фінансування з часу поновлення їх на навчання до підведення підсумків чергової екзаменаційної сесії.
Наведений п. 19 Положення від 06.06.1996 прямо нічого не визначає, але з його змісту вбачається, що ЗВО надає бюджетне місце у тому разі, якщо воно є на момент повернення студента.
Юридичний аналіз ситуації дає підстави вважати, що існує ще один документ МОН - Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти, затвердженим наказом МОН № 245 від 15.07.1996 (далі – Положення від 15.07.1996), який є чинним на жовтень 2023.
Пунктом 4 Положення від 15.07.1996 передбачено: Особи, які вступили до вищих закладів освіти і навчались за рахунок коштів державного бюджету, користуються пріоритетним правом при переведенні та поновленні на місця державного замовлення за умови наявності таких вакантних місць. При відсутності вакантних місць, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, вищезгадані особи за їх згодою можуть бути переведені або поновлені на навчання з оплатою за рахунок коштів місцевого бюджету, галузевих міністерств, відомств, підприємств, організацій, установ та фізичних осіб за умови наявності вакантних місць ліцензованого обсягу.
Положення від 15.07.1996 хоча і діє, однак регулює «переведення, відрахування та поновлення студентів», а Положення від 06.06.1996, яким МОН рекомендує користатись, визначає механізм «надання академічних відпусток та повторне навчання». За аналогією закону (ст. 8 Цивільного кодексу України) слід керуватись нормами Положення від 15.07.1996, оскільки ним врегульовані відносини схожі за правовою природою.
Аналіз ситуації юристом свідчить, що чинні нормативно-правові акти та вищенаведена позиція МОН, що викладена в листах від 11.10.2023 та 23.04.2018, ЗВО не зобов’язаний зберігати бюджетне місце за студентом, який пішов в «академвідпустку» та може його надати особі, яка цього потребує. У разі, якщо «бюджетне місце» виявиться вільним, такій особі воно може бути надане.
По строкам застосування принципу «ЗВО не зобов’язане тримати бюджетне місце» слід сказати наступне. Оскільки на законодавчому рівні спірне питання не врегульоване, ЗВО розробляє власну позицію, яку відображує у відповідному положенні.
Юридичний висновок: при бажанні «йти в одну ногу» з позицією МОН, доречно в своєму положенні зі спірного питання передбачити після 23.04.2018 (пропозиція МОН, викладена у Листі 23.04.2018), що бюджетне місце не зберігається, а надається лише у разі його наявності. До 23.04.2018 можна у внутрішніх нормотворчих документах ЗВО передбачати положення, за яким бюджетне місце зберігається.