Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Процедура приватизації земель сільськогосподарського призначення в умовах воєнного стану.
Чинними нормами Земельного кодексу України встановлено, що у період дії воєнного стану в Україні безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цієї норми не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об’єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності Земельним Кодексом.
Статтею 3 Закону «Про приватизацію державного і комунального майна» встановлено загальні умови приватизації, а статтею 4 - перелік об’єктів приватизації.
Щоб одержати у власність земельну ділянку, необхідно подати клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає у власність земельні ділянки державної чи комунальної власності.
З прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 №1423-IX відбулася так звана децентралізація землеустрою, а саме - спрощення землевпорядної документації та зменшення кількості погоджень та дозволів.
Статтею 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: не більше 2,0 га (для ведення особистого селянського господарства), не більше 0,12 га (для ведення садівництва), у селах не більше 0,25 га, в селищах не більше 0,15 га, в містах не більше 0,10 га (для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), не більше 0,10 га (для індивідуального дачного будівництва), не більше 0,01 га (для будівництва індивідуальних гаражів).
Відповідно до змін, внесених Законом України №1423-IX в ч.ч. 1-2 ст. 118 ЗК України, якщо особа вже користується земельною ділянкою територіальної громади та хоче приватизувати її, їй не потрібно звертатися до органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування з проханням надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою.
Особа має подати клопотання, до якого додається розроблена відповідно до Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що за нових правил замовляється особою без надання дозволу на її розроблення.
Уповноважений орган у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову.
Згідно із положеннями статті 118 ЗК України, громадяни, що є працівниками державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про розроблення проекту землеустрою щодо приватизації цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 Кодексу та провадиться після затвердження проекту землеустрою щодо приватизації земель у порядку, встановленому ЗК України.
Якщо земельна ділянка не перебуває у користуванні заявника, то відповідно до положень ч. 6 ст. 118 ЗК України, йому необхідно звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗК України із клопотанням.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри та додається відповідний перелік документів визначений Земельним Кодексом України.
Органам, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗК України, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені чинним законодавством.
Графічні матеріали можна виготовити самостійно (їх форма жодним нормативно-правовим актом не затверджена), скориставшись Публічною кадастровою картою, або звернутися до територіального органу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) та замовити графічні матеріали - викопіювання з кадастрової карти або плану.
Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України орган, до якого подано клопотання, розглядає його в місячний термін, і дає дозвіл на виготовлення проекту землеустрою або вмотивовану відмову у відповідності до положень визначених статтею 118 ЗК України
Відповідно до ч. 7 ст. 118 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб’єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Проект розробляється за замовленням громадян суб’єктами господарювання, що є розробниками документації із землеустрою згідно із ст. 26 Закону № 858-IV, які мають відповідні сертифікати, у строки, обумовлені угодою сторін.
Вимоги до проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок містяться у статті 50 Закону № 858-IV.
Згідно із ч. 9 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗК України, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до ч.ч. 10-11 ст. 118 ЗК України, у разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Завершальним етапом є реєстрація права власності на земельну ділянку, яку здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, в тому числі через центри надання адміністративних послуг, нотаріуси у відповідності до норм чинного законодавства.
Юридичний сервіс «Консультант» підбере відповідних фахівців, що сформують правовий аналіз ситуації та допоможуть швидко та ефективно приватизувати земельну ділянку. Юрист чи адвокат швидко та якісно надасть юридичні послуги, а при відсутності можливості особисто зустрітись з відповідним фахівцем, нададуть юридичні послуги онлайн.