Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Оформлення проекту землеустрою при формуванні нової земельної ділянки
Згідно із положеннями п. 27 роз. IX Земельного кодексу України, у період дії воєнного стану в Україні відведення земельної ділянки у власність на підставі рішення та проекту землеустрою заборонено. Це обмеження не поширюється на відведення земельної ділянки у користування.
Відповідно до положень ст. 50 Закону України «Про землеустрій» від 22.05.2003 № 858-IV проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки складається у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок, зокрема у випадку одержання безоплатно у власність чи у користування на умовах оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.
Статтею 121 Земельного кодексу України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: не більше 2,0 га (для ведення особистого селянського господарства), не більше 0,12 га (для ведення садівництва), у селах не більше 0,25 га, в селищах не більше 0,15 га, в містах не більше 0,10 га (для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), не більше 0,10 га (для індивідуального дачного будівництва), не більше 0,01 га (для будівництва індивідуальних гаражів).
Відповідно до положень ст. 123 Земельного кодексу України з метою отримання дозволу на розробку проекту землеустрою зацікавлена особа звертається із клопотанням до відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування, який здійснює передачу у власність земельних ділянок державної чи комунальної власності.
Повноваження таких органів визначаються ст. 122 Земельного кодексу України.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.
Відповідний орган влади в межах свої повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою або надає мотивовану відмову у його наданні.
За відсутності підстав для відмови у наданні дозволу орган влади приймає рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно із ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України, якщо у місячний строк відповідний орган влади не прийняв рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, то особа, зацікавлена в одержанні документації із землеустрою, має право замовити розроблення документації, без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган.
Проект розробляється за замовленням громадян суб’єктами господарювання, що є розробниками документації із землеустрою згідно із ст. 26 Закону № 858-IV, які мають відповідні сертифікати, у строки, обумовлені угодою сторін.
Вимоги до проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок містяться у статті 50 Закону № 858-IV. Проект погоджується в порядку, встановленому ч. 3 ст. 186 Земельного кодексу України.
Відповідний компетентний орган, визначений ст. 186 Земельного кодексу України зобов’язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки з обов’язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії таких висновків є необмеженим.
Частиною 6 ст. 186 Земельного кодексу України визначено, що затверджена документація із землеустрою в електронній формі подається розробником до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель.
Положеннями ч. 8 ст. 186 Земельного кодексу України визначено, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Частиною 10 ст. 186 Кодексу встановлено, що висновки або рішення відповідного органу щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення).
Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.
Відповідно до ч. 9 ст. 186 Земельного кодексу України забороняється вимагати:
- додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, визначеного Законом України "Про землеустрій";
- надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами чи організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею;
- проведення будь-яких обстежень, експертиз чи робіт.
Реєстрація земельної ділянки здійснюється у відповідності до положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI, та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.
Щодо порядку здійснення реєстрації земельної ділянки див. процедуру Реєстрації земельної ділянки.
Юридичний сервіс «Консультант» підбере відповідних фахівців, що сформують правовий аналіз ситуації та допоможуть швидко та ефективно супроводити виготовлення відповідної проектної документації. Юрист чи адвокат швидко та якісно надасть юридичні послуги, а при відсутності можливості особисто зустрітись з відповідним фахівцем, нададуть юридичні послуги онлайн.