Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Порядок відновлення втрачених документів на земельну ділянку
Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про інформацію» документом вважається матеріальний носій, що містить інформацію і основними функціями якого є її збереження та передавання у часі та просторі.
Державною реєстрацією права власності на нерухоме майно вважається офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»). Саме ці записи, а не власне документ, є підтвердженням, що громадянин має права на земельну ділянку.
Згідно із положеннями ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації.
Якщо документи були вкрадені, то перш за все необхідно подати заяву до поліції.
Відповідно до положень розділу ІІ Порядку ведення єдиного обліку в органах (підрозділах) поліції заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та інші події, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 08.02.2019 № 100, інформація про виявлене кримінальне правопорушення реєструється в журналі єдиного обліку, а заявнику видається талон-повідомлення про прийняття і реєстрацію його заяви.
В результаті розслідування викрадені документи можуть бути знайдені і повернені власнику земельної ділянки.
Якщо власник загубив правовстановлюючий документ, виданий після 1 січня 2013 року, то всі необхідні дані про державну реєстрацію його прав, враховуючи й відомості про підстави виникнення прав, вже внесені до Державного реєстру. Саме відомості в реєстрах про право власності особи дають їй право за законом вчиняти дії, результатом яких є набуття права власності на земельну ділянку, зміна або припинення таких прав.
Відповідно до положень п. 1 гл. 2. розд. 2 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, у разі коли державну реєстрацію права власності на земельну ділянку проведено без видачі документа, що посвідчує таке право або у зв’язку із втратою, пошкодженням чи псуванням відповідного державного акта на право власності, свідоцтва про право власності на нерухоме майно, нотаріальна дія щодо такого майна вчиняється на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до нього. Така інформація долучається до примірника правочину, свідоцтва тощо, які залишаються у справах нотаріуса.
Таким чином, якщо відповідне право зареєстроване у Державному реєстрі, тоді немає жодних підстав для обмеження власника у праві розпоряджатись своїм майном. В такому випадку право власності підтверджується на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, яка отримується шляхом безпосереднього доступу до нього, без витребування відповідних дублікатів документів про право власності.
Для відновлення відповідного документа, виданого до 1 січня 2013 року необхідно звернутися до державного реєстратора.
За наявності в заявника копії примірника втраченого, пошкодженого чи зіпсованого державного акта, свідоцтва про право власності земельну ділянку подається також відповідна копія.
За загальним правилом, державна реєстрація права власності та інших речових прав (крім іпотеки) проводиться державним реєстратором впродовж 5 робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви.
За бажанням заявника, реєстраційні дії можуть вчинятись у коротший строк за додаткову оплату.
Згідно до п. 53 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, для державної реєстрації права власності та інших речових прав на земельну ділянку, реєстрацію яких проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, у зв’язку із втратою, пошкодженням чи псуванням відповідного державного акта на право власності чи постійного користування земельною ділянкою використовуються відомості з Державного земельного кадастру або Реєстру прав власності на нерухоме майно, який є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, та паперовий носій інформації (реєстрові книги, реєстраційні справи, ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації).
Державна реєстрація відповідних прав проводиться виключно за умови встановлення державним реєстратором наявності зареєстрованих речових прав на підставі таких документів у Державному земельному кадастрі чи в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, або на паперових носіях інформації (в реєстрових книгах, реєстраційних справах, ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації), з обов’язковим зазначенням у Державному реєстрі прав відомостей про втрату, пошкодження чи зіпсування відповідного документа.
Бувають випадки, коли оформити дублікати загублених правовстановлюючих документів не видається можливим в силу різних причин. Тоді варіантом розв'язання проблеми може бути подання до суду позовної заяви про визнання права власності на об'єкт нерухомості або про встановлення юридичного факту. Рішення суду при цьому стає правовстановлюючим документом.
Відповідно до правової позиції Великої палати Верховного Суду від 18 грудня 2019 р. по справі № 522/1029/18 умовою для використання такого способу захисту як визнання права власності через суд є доказ того, що іншими шляхом, окрім судового, відновити таке право не вдається (наприклад, отримання письмової відповіді від державного реєстратора про неможливість провести реєстраційні дії щодо майна за відсутності оригіналу правовстановлюючого документу на нього або відмова нотаріуса про у видачі свідоцтва на право на спадщину).
Вимоги до оформлення позовної заяви містяться в ст.ст. 175-177 ЦПК України.
Чіткого визначення поняття "дублікат" в чинному законодавстві не існує, але з практики застосування термінів, слів та словосполучень у юриспруденції дублікатом є другий примірник документа, що має таку саму юридичну силу, як оригінал. Тобто, дублікат документа містить ті ж відомості, що й оригінал. Фактично видача дубліката полягає у відтворенні тексту документа, дублікат якого видається, що спрямоване на відновлення такого документа у випадку неможливості використання останнього з певних причин.
Отже, звернувшись до Юридичного сервісу «Консультант» ви отримаєте фахові юридичні послуги та всі види юридичних послуг пов’язаних з відновленням втрачених документів. Юрист чи адвокат, склавши правовий аналіз ситуації надасть фахову юридичну допомогу, а при необхідності супроводять судовий процес.