Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
ТекстАдміністративна відповідальність військовослужбовців - це форма юридичної відповідальності за правопорушення, яке не пов’язане з виконанням службових обов’язків військовослужбовцями та не є кримінально караним. Вона поширюється на військовозобов’язаних в тому числі у період проходження ними військових зборів на території військових частин, військових об’єктів.
Об’єктом правопорушення зазвичай виступає належне несення військової служби. Докладніше зі складами та особливостями певних військових адміністративних правопорушень можна ознайомитися у відповідних розділах Науково-практичного коментаря Кодексу України про адміністративні правопорушення за редакцією професора Пєткова С.В. до відповідних статей глави 13-Б КУпАП, зокрема ст.ст. 172-10, 172-11, 172-12, 172-13, 172-14, 172-15, 172-16, 172-17, 172-18, 172-19, 172-20 КУпАП.
Військовослужбовці вважаються такими, що виконують обов’язки військової служби:
1) на території військової частини або в іншому місці роботи (занять) протягом робочого (навчального) часу, включаючи перерви, встановлені розпорядком (розкладом занять);
2) на шляху прямування на службу або зі служби, під час службових поїздок, повернення до місця служби;
3) поза військовою частиною, якщо перебування там відповідає обов’язкам військовослужбовця або його було направлено туди за наказом відповідного командира (начальника);
4) під час виконання державних обов’язків, у тому числі у випадках, якщо ці обов’язки не були пов’язані з військовою службою;
5) під час виконання обов’язку з урятування людського життя, охорони державної власності, підтримання військової дисципліни та охорони правопорядку.
Військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров’я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов’язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Суб’єкт правопорушення спеціальний – військовослужбовці, військовозобов’язані, резервісти.
Суб’єктивна сторона характеризується як умисною, так і необережною формами вини.
Кваліфікуючі ознаки правопорушення – участь у правопорушенні начальників (командирів) та інших керівників чи приховування ними цих правопорушень їх підлеглих; вчинення правопорушення в умовах особливого періоду.
Порядок складання протоколу:
Відповідно до положень ст. 254 КУпАП, протокол про військове адміністративне правопорушення складається протягом 24 годин з моменту встановлення даних, які підтверджують факт вчинення військовослужбовцем такого правопорушення. При цьому, необхідно дотримуватися вимог щодо форми та змісту протоколу, установлених ст. 256 КУпАП.
Наказом Міністерства оборони України від 23.10.2021 № 329 було затверджено Інструкцію зі складання протоколів та оформлення матеріалів про військові адміністративні правопорушення.
Пунктом 1 розд. ІІ Інструкції визначено перелік осіб, які мають право складати протокол:
командири (начальники) військових частин (військових навчальних закладів, установ) щодо підлеглих військовослужбовців (військовозобов’язаних), у тому числі тимчасово;
командири (начальники) підрозділів, які уповноважені на те командиром (начальником) військової частини, щодо підлеглих військовослужбовців (військовозобов’язаних), у тому числі тимчасово;
посадові особи органів військового управління Збройних Сил України, органу управління Державної спеціальної служби транспорту (ДССТ), які уповноважені на те відповідними начальниками органів військового управління, органу управління ДССТ щодо підлеглих військовослужбовців (військовозобов’язаних), у тому числі тимчасово;
посадові особи органів управління Служби правопорядку, які уповноважені на те відповідними начальниками органів управління Служби правопорядку.
Розділ ІІ Інструкції містить перелік вимог до складення протоколу. Форма самого протоколу наведено у додатку вказаної Інструкції.
Порядок направлення протоколу до суду та його судовий розгляд:
Згідно із положеннями п. 2 розд. ІІІ Інструкції № 329, складений протокол та матеріали про військове адміністративне правопорушення не пізніше наступного дня після складання протоколу реєструються в Журналі обліку протоколів про військові адміністративні правопорушення. Надалі, складений протокол та матеріали про військове адміністративне правопорушення формуються у справу про військове адміністративне правопорушення.
Також, відповідно до п. 8 розд. ІІ Інструкції № 329, п. 2 розд. ІІІ Порядку тримання засуджених, узятих під варту, заарештованих та затриманих військовослужбовців, затвердженого Наказом Міністерства оборони України від 03.11.2020 № 394, з метою припинення військового адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 172-20 КУпАП, військовослужбовця може бути доставлено представником військової частини (органу військового управління, органу управління ДССТ) до відповідного органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні), тобто заарештовано з утриманням на гауптвахті.
В такому разі, оперативний черговий органу управління Служби правопорядку (посадова особа підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) після доставлення військовослужбовця (військовозобов’язаного) складає протокол про адміністративне затримання та здійснює запис до книги обліку затриманих (доставлених) осіб.
У випадку коли представником військової частини (органу військового управління, органу управління ДССТ) під час передачі військовослужбовця (військовозобов’язаного) оперативному черговому органу управління Служби правопорядку (посадовій особі підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) копію протоколу передано не було, завірена копія протоколу протягом 24 годин після його складання надається військовою частиною (органом військового управління, органом управління ДССТ) до органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні).
Про складений в органі управління Служби правопорядку протокол начальник органу управління Служби правопорядку протягом 3 діб повідомляє командира (начальника) військової частини (начальника органу військового управління, органу управління ДССТ), підлеглий військовослужбовець (військовозобов’язаний) якого вчинив військове адміністративне правопорушення та надсилає йому завірену копію протоколу.
Командир (начальник) військової частини (начальник органу військового управління, органу управління ДССТ) протягом 5 діб надсилає до органу управління Служби правопорядку та відповідної прокуратури, у зоні діяльності яких військова частина виконує завдання за призначенням (дислокується орган військового управління, орган управління ДССТ), завірену копію протоколу, складеного уповноваженими посадовими особами військової частини.
Порядок судового розгляду протокола:
Відповідно до п. 4 розд. ІІІ Інструкції, справа подається уповноваженою посадовою особою, яка склала протокол, своєму командиру (начальнику) військової частини (начальнику органу військового управління, органу управління Служби правопорядку, органу управління ДССТ), для розгляду та подальшого її направлення до районного, районного у місці (міського, міськрайонного) суду за місцем вчинення адміністративного правопорушення (ст. 221 КУпАП).
Під час розгляду поданих матеріалів командиром (начальником) військової частини (начальником органу військового управління, органу управління Служби правопорядку, органу управління ДССТ) з’ясовується обґрунтованість, правильність, повнота складання протоколу та наявність інших матеріалів, необхідних для розгляду справи про військове адміністративне правопорушення.
Відповідно до п. 5 розд. ІІІ Інструкції № 329, сформована справа не пізніше ніж у 3-денний строк з дати складання протоколу, із супровідним листом, підписаним командиром (начальником) військової частини (начальником органу військового управління, органу управління Служби правопорядку, органу управління ДССТ), надсилається до суду та відповідно рішення про притягнення до адміністративної відповідальності приймається судом.
Висновок
Юридична допомога під час війни є необхідною в таких ситуаціях, оскільки військовий юрист або військовий адвокат, при здійсненні правового аналізу документів, які стали підставою для притягнення військвослужбовця до адміністративної відповідальності, визначить підстави для оскарження таких протоколів та постанов судів.
Юридичний сервіс «Консультант» підбере фахового спеціаліста, що надасть відповідну юридична консультація під час війни, у судовому порядку зможуть відстояти права військовослужбовця.