Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Зобов’язання особи до приведення у попередній стан самочинно перепланованої квартири
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1024 від 28.12.2016 «Про внесення змін до Правил користування приміщеннями житлових будинків і гуртожитків» було спрощено процедуру перепланування. Наразі під переплануванням розуміється виконання власником робіт з переобладнання приміщень житлового фонду, які не передбачають знесення або будь-якого втручання в опорні конструкції або інженерні системи загального користування. Для проведення таких робіт не вимагається отримувати дозвіл, а також вводити об’єкт в експлуатацію.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406 «Про затвердження переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об'єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» затверджено перелік таких робіт.
Згідно із ст. 10 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI, реконструкція прирівнюється до нового будівництва. Аналогічний висновок можна зробити проаналізувавши Закон України «Про архітектурну діяльність» (ст. 9). А отже, здійснення інших робіт без отримання відповідного дозволу вважається самочинним будівництвом.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 34 Закону № 3038-VI для виконання реконструкції квартири необхідно отримати дозвіл на виконання будівельних робіт - пройти звичайну процедуру для отримання дозволу на здійснення будівельних робіт і завершити її реєстрацією декларації про готовність об’єкта до експлуатації.
Згідно із ст. 38 Закону № 3038-VI у разі виявлення факту самочинного будівництва об’єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису.
Стаття 38 Закону № 3038-VI регламентує, що у разі ігнорування особою, яка здійснила будівництво, законних вимог органу контролю щодо усунення порушень у зазначений ним строк, такий орган зобов’язаний подати позов до суду про знесення самочинно збудованого об’єкта та компенсацію витрат, пов’язаних з таким знесенням.
Розгляд справ про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил здійснюватися в порядку цивільного судочинства, шляхом подання відповідною місцевою радою позову до суду (справа № 461/10573/14-ц, № 296/5460/17, № 755/9125/18. Державна архітектурно-будівельна інспекція в таких справах виступає як третя сторона.
Суд здійснює всебічне і повне дослідження наявних матеріалів справи, підкріплених належними і допустимими доказами. Порядок розгляду справи врегульовано розділом ІІІ Цивільного процесуального кодексу України.
Суд аналізує наявність умов, передбачених ст. 376 Цивільного кодексу України, у взаємозв’язку із ст. 38 Закону № 3038-VI, а саме:
- наявність істотного відхилення від проекту або його відсутність;
- суперечність суспільним інтересам або порушення права інших осіб;
- істотне порушення будівельних норм і правил;
- неможливість проведення перебудови об`єкта з метою усунення порушень або відмова особи від її проведення;
- невиконання припису про усунення порушень.
В разі встановлення, що позивачем було використано всі передбачені законодавством заходи, які були проігноровані відповідачем, суд може ухвалити рішення про знесення незаконно добудованих об’єктів.
Після здійснення розгляду справи суд ухвалює рішення, яке може бути оскаржене впродовж 30 днів шляхом подання апеляційної скарги. Після оскарження в апеляційній інстанції можливе оскарження в касації (ст. 389 Цивільного процесуального кодексу України).
Відповідно до ст. 18 Цивільного процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Відповідно до ст. 273 Цивільного процесуального кодексу України судове рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Виконання рішення суду, що набрало законної сили, щодо знесення самочинно збудованих об`єктів здійснюється відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404-VIII.
Процедура зобов’язання особи до приведення у попередній стан самочинно перепланованої квартири займає багато часу та є доволі складною. Боржник у зазначеному питанні може розраховувати на досудове врегулювання спорів, але якщо сторони не досягають згоди то для вирішення питання необхідно судове врегулювання спорів.
Юридичний сервіс «Консультант» підбере юриста чи адвоката, що проведе правовий аналіз ситуації, сформує відповідний процесуальний документ (заяву, позовну заяву, клопотання, тощо), а також допоможе у зборі доказової бази для найефективнішого вирішення питання. Спеціалісти сервісу супроводять процес від початку до виконання судового рішення. Також нададуть консультацію та допоможуть у вирішення таких питань як: підготовка мирової угоди з кредитором, зняття арешту з нерухомості та коштів, банкрутство фізичної особи, зменшення боргу, та інше.