Детальніше
Проблематика щодо обов’язкового проходження базової загальновійськової підготовки (БЗВП).
У чинному та обговореному з усіх боків законі про мобілізацію є одна річ , на яку поки не звернули увагу. А дарма, бо щойно дійде до реалізації – це може вилитися у гігантську проблему.
Про що йдеться та про які норми, що стосуються обов’язкового проходження базової загаль-новійськової підготовки (БЗВП) або військової служби для публічних службовців. Зокрема, державних службовців, службовців органів місцевого самоврядування (ОМС) та прокурорів.
Що говориться у законі:по-перше, що на державну службу та службу в органах місцевого самов-рядування не зможуть вперше вступити чоловіки віком до 60 років, які не пройшли БЗВП або війсь-кову службу. По-друге, що прокурором окружної та обласної прокуратури, Офісу генпрокурора чи Спеціалізованої антикорупційної прокуратури може стати лише та людина, яка проходила БЗВП або військову службу. Ця норма стосується зокрема й жінок (!), які захочуть почати роботу в проку-ратурі.
Перехідні положення закону про мобілізацію визначають, що БЗВП розпочнеться з 1 вересня 2025 року. Зокрема – для тих, хто планує стати держслужбовцем, піти на роботу в ОМС чи прокуратуру.
А отже, виникає риторичне запитання: «Як проходження БЗВП чи базової військової служби впливає на виконання держслужбовцями своїх обов’язків?».
А отже, якщо БЗВП все ж має настільки позитивний вплив, то чому для держслужби й ОМС ця норма – лише для чоловіків до 60 років? Порушений базовий принцип рівного доступу до публічної служби. В нас також заборонена дискримінація та закріплений принцип відсутності необґрунтованих обмежень або необґрунтованих переваг певним категоріям громадян під час вступу на державну службу.
І тут, випливає найцікавіше те, що люди, які хочуть вперше вступити на публічну службу, згодом у переважній більшості будуть заброньовані. Адже бронювання отримують військовозобовʼязані з органів прокуратури, держслужбовці категорії А та половина категорій Б і В, а також працівників ОМС.
А тому, виклавши короткий контекст норм у новому мобілізаційному законі виникає ряд запитань:»Тож де логіка? Як ці суперечливі норми допоможуть мобілізаційному потенціалу? Та й варто нагадати, що БЗВП – річ не безоплатна. Тож чи доцільно зайвий раз розкидатися грішми платників податків?» Навряд.
А тому, вважаю за необхідне зробити пропозицію щодо норми про обовʼязковість БЗВП для вступу на публічну службу потрібно переглянути хоча б для того, щоб чесно відповісти на всі риторичні запитання, які вони породжують. Інакше нас чекає марна витрата грошей, поглиблення кризи кадрів у держслужбі та ОМС (які й без того мають із цим величезні проблеми), і додатково – репута-ційні втрати для держави загалом не оминути.
Таким чином, ми бачимо про те,що приймаються зміни не тільки до чинного закону прийняті з урахуванням змін до вимог часу та введеного воєнного стану в Україні , а також і щодо діяльності бізнесу відповідно до того факту , що був проведений Правовий аналіз ситуації, аналіз документів і проведена перевірка документів юристом та юридичний висновок і надана письмова консультація.