Працюю юристом з 2015 року.
Юридичні особи у своїй господарській діяльності часто стикаються з тим, що необхідно змінити директора. В такому випадку необхідно підготувати пакет документів та виконати ряд організаційних дій.
В даній статті ми розглянемо як саме здійснюється реєстрація зміни керівника юридичної особи, а саме однієї з найбільш популярної організаційно-правової форми в Україні - товариства з обмеженою відповідальністю.
Директор підписує звітність, договори, накази, платіжні доручення, розпорядчі документи, представляє інтереси товариства перед підприємствами, установами, організаціями, саме тому вносяться відповідні зміни до ЄДР.
В першу чергу зміна керівника юридичної особи розпочинається з прийняття рішення. Ініціатором зміни директора може бути власник, керівник за власним бажанням або ж у зв’язку із закінченням строку трудового договору. Директор може бути звільнений наказом товариства, на підставі п. 1 ст. 36 Кодексу законів про працю України за угодою сторін, п. 2 ст. 36 закінчення строку трудового договору, ст. 38 за власним бажанням. Також, директор може бути звільнений і з інших причин, наприклад на підставі п. 1 ч. 1 ст. 41 Кодексу законів про працю України одноразове грубе порушення трудових обов’язків. Обов’язково необхідно видати попередньому директору трудову книжку із записом про звільнення, провести розрахунок, виплати заробітну плату та компенсацію за дні невикористаної відпустки.
Таким чином, рішення про зміну директора приймають загальні збори учасників. Якщо засновник один складаємо рішення засновника, а якщо засновників декілька – протокол загальних зборів. Рішення вважається прийнятим, якщо зібрано не менше п’ятдесят одного відсотка голосів, якщо інше не передбачено установчим документом. У рішенні вказується дата та причина звільнення попереднього директора та дата призначення на посаду нового керівника. Важливим є те, що не можна одночасно звільняти одного і приймати іншого директора в один день. Тобто, для початку звільняємо попереднього директора, а на наступний день приймаємо нового. Рішення оформляється на нотаріальному бланку та завіряється. Також, необхідно вказати особу на яку покладається обов’язок провести зміни в ЄДР.
В наступну чергу зміна директора юридичної особи потребує підготовки наказу про призначення нового керівника. В наказі зазначається дата прийняття на роботу, режим робочого дня (повний чи неповний), розмір посадового окладу. Наказ доводиться відома під підпис нового керівника.
Крім оформлення наказу необхідно повідомити державну податкову службу про зміну керівника, подавши Повідомлення про прийняття працівника на роботу. В повідомленні вказується чи основна робота чи за сумісництвом, реєстраційний код платника податку, прізвище, ім’я по батькові нового директора, номер наказу, дату видання наказу та дату прийняття на роботу. Повідомлення подається в день подачі пакету документів державному реєстратору чи за один день до того.
Наступним кроком буде підготовка заяви щодо державної реєстрації юридичної особи (форма 2). Слід зазначити, що форма заяви є уніфікованою, тому необхідно заповнити лише необхідну інформацію, яка стосується зміни керівника. Проставляємо галочку в полі «зміна керівника або відомостей про керівника» та вносимо особисті дані нового директора такі як прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платників податку або серія та номер паспорту.
Також, необхідно оплатити реєстраційний збір для внесення змін про юридичну особу, що містяться в ЄДР та долучити документ про сплату. Розмір реєстраційного збору складає 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Пакет документів необхідно подати протягом трьох робочих днів від дати підписання рішення у нотаріуса. Подати документи має право уповноважена особа за нотаріально засвідченою довіреністю. Документи подаються державному реєстратору в ЦНАП або акредитованому нотаріусу.
Зміна директора юридичної особи в ЄДР здійснюється протягом 24 годин з моменту подачі документів та супроводжується виданням державним реєстратором нової виписки. Отримавши виписку, необхідно повідомити контрагентів про зміни. Також, необхідно подати нотаріально завірені підписи керівника у формі картки, в банк де товариство обслуговується.
Новий керівник повинен отримати кваліфікований електронний підпис, для того, щоб він міг підписувати електронні документи. Замовити такий підпис можна в Акредитованому центрі сертифікації ключів. Для цього необхідно подати завірені копії паспорту, реєстраційного номера платника податків та наказу про призначення на посаду.