Детальніше
Навчаюсь на третьому курсі Державного університету економіки і технологій. Спеціалізуюсь на договірному, господарському та корпоративнмоу праві, зокрема, надаю консультації та пишу фахові статті.
Бувають випадки коли підприємці нехтують правилами ведення підприємницької діяльності та вдаються до протиправних засобів конкуренції.
Недобросовісна конкуренція - це будь-які протиправні дії, що посягають на ділову репутацію бізнесу та направлені на створення перешкод в процесі конкуренції.
Звісно, підприємництво - це конкурентне середовище, але якщо способи ведення конкуренції порушують правові норми - це вважатиметься правопорушенням.
Відповідно до ст. 1 ЗУ "Про захист від недобросовісної конкуренції" якщо дії вашого конкурента порушують усталені звичаї господарської діяльності їх можна класифікувати як прояви недобросовісної конкуренції.
Протиправні способи недобросовісної конкуренції:
- Неправомірне використання чужих позначень. Використання без вашого дозволу рекламних матеріалів, торгових марок, упаковки, літературних творів та інших позначень, що видаються від вашого імені та направлені на ідентифікацію бізнесу - є протиправним. Варто зазначити, що використання власного імені особи при додаванні будь-якого відмінного елемента є цілком правомірним.
- Неправомірне використання товару іншого виробника. Якщо конкурент вводить у господарський обіг ваш товар, але під своїм найменуванням та позначеннями тим паче без дозволу виробника товару - це матиме ознаки саме недобросовісної конкуренції.
- Копіювання виробу. Копіювання зовнішнього вигляду товару, і не має різниці повістю було проведено копіювання чи тільки в якійсь окремій частині та введення скопійоване в обіг, не зазначивши справжнього виробника. У разі, якщо копіювання спричинено функціональним призначенням товару - такі дії конкурента не можна визнати протиправними.
- Дискредитація бізнесу. Намагання конкурента поширити неправдиву, неточну інформацію про суб’єкта господарювання, та спричинення виникненню збитків або ж шкоди для ділової репутації суб’єкта.
- Розголошення інформації, що є комерційною таємницею. Поширення іншим особам інформації, що становить комерційну таємницю без отримання згоди на це в уповноваженої особи, яка нею володіє.
- Порівняльна реклама. Мається на увазі реклама, яка містить в собі порівняння вашої продукції або ж послуг, з продукцією та послугами інших суб’єктів господарювання.
Захист від недобросовісної конкуренції:
- Згідно із ЗУ "Про захист від недобросовісної конкуренції" існує декілька способів за допомогою яких особа може реалізувати захист інтересів бізнесу.
- Першим кроком є фіксація факту правопорушення, тобто належним чином за допомогою фото-відео-фіксації зібрати докази недобросовісної конкуренції, показання свідків, якщо такі наявні.
- Далі варто звернутися, але не пізніше ніж у шестимісячний строк з моменту вчинення правопорушення, із заявою до Антимонопольного комітету України (далі АКМУ).
- Комітет розглядає заяву та досліджує надані докази, також можуть залучатися експерти або ж заслуховуватися показання свідків з метою встановлення всіх обставин та винесення обґрунтованого рішення.
- Якщо ж заявник незгоден з рішенням АКМУ, або ж бажає відшкодування збитків завданих недобросовісною конкуренцією, він має можливість здійснити захист інтересів бізнесу у суді.
- У випадку встановлення вини конкурента, передбачається накладення штрафу розміром до 5% від річного прибутку.
- Варто зазначити, що звернення до АКМУ є вкрай важливими при вирішенні даних спорів та являє собою стрижневий елемент у досудовому захисті прав, саме тому ним не варто нехтувати.
- Якщо ж особа вирішила звертатися до суду з метою відшкодування збитків то ключовим завданням є довести причинно-наслідковий зв’язок між недобросовісною конкуренцією та завданими збитками, а також встановити чітку суму, що підлягає відшкодуванню.
Допомога адвоката у захисті від недобросовісної конкуренції:
На початковому етапі адвокат визначить чи дійсно дії конкурента відповідають критеріям недобросовісної конкуренції. Далі головним завданням адвоката є збір доказів порушеного права та обрання засобів захисту. Визначення засобів за допомогою який здійснюватиметься захист бізнесу у суді напряму залежить від конкретного виду антиконкурентних дій. Правовий захист бізнесу полягає у написанні заяв до АКМУ, складенні позовної заяви до суду та представленні інтересів суб'єкта господарювання у суді.