Закінчую перший курс Державного університету економіки і технологій, на юридичному факультеті. Вже рік консультую клієнтів юридичної клініки, що створена на базі університету. Беру активну участь у проходженні курсів з саморозвитку та підвищення професійного рівня юристів. Прагну постійно опановувати нові знання та закріпляти їх на практиці.
Досить часто мешканці багатоквартирних будинків зіштовхуються з проблемою недостатнього обслуговування самої будівлі та прибудинкових територій (відсутній ремонт, технічна несправність ліфту, або ж вартість послуг неспіввідноситься з їх якістю).
В такому випадку ефективним способом вирішення даної проблеми є створення об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі ОСББ).
ОСББ - це юридична особа, яка створюється власниками квартир певного будинку з метою управління, використання спільного майна, тобто надається можливість самостійно виконувати ті функції, які покладалися на обслуговуючу компанію.
Відповідно до законодавства, у мешканців є можливість після створення ОСББ укласти договір з управляючою компанією, яка буде надавати всі необідні послуги з обслуговування.
Особливості діяльності ОСББ:
- Перш ніж перейти до процедури створення та реєстрації варто зупинитися на правових особливостях даної юридичної особи.
- Згідно зі ст. 4 ЗУ " Про ОСББ" таке об’єднання створюється у статусі неприбуткової організації, про що варто зазначити на етапі реєстрації, тобто немає мети отримання прибутку і його подальшого розподілу.
- До майна ОСББ можна віднести те, що було передане його учасниками. а також внески, платежі, які були отриманні в результаті діяльності.
- Варто зазначити, що управління будинком покладається не на одну особу, а на колективний орган (правління), який і буде приймати рішення, щодо здійснення функцій об’єднання, що є досить позитивним фактором.
- Також однією із переваг є те, що мешканці будинку матимуть можливість контролювати використання коштів та обирати найвигідніші для себе шляхи вирішення нагальних проблем.
- Відповідно до ст. 22 ЗУ "Про ОСББ" утримання будинку може здійснюватися шляхом залучення управляючої компанії.
- Таке рішення необхідно приймати на загальних зборах співвласників, про що складається відповідний протокол.
- Укладати договір необхідно у письмовій формі визначаючи перелік послуг. що надаватимуться компанією їх вартість, а також права та обов’язки сторін.
- Важливою деталлю є те, що всі співвласники повинні отримати копію укладеного договору.
Процедура створення та реєстрації ОСББ:
- Першим кроком є формування ініціативної групи з числа співвласників будинку у кількості мінімум трьох осіб. Цей етап потребує складення відповідного протоколу.
- Для подальшого проведення установчих зборів, ініціативній групі необхідно зібрати інформацію про співвласників будинку. В першу чергу це потрібно для того щоб розуміти хто зможе голосувати на зборах та для формування реєстру співвласників.
- Після установлення вищезазначеного кола осіб ініціативна група приймає рішення про скликання установчих зборів. В такому рішенні необхідно зазначити точну дату та час проведення зборів, а також предмет обговорення. Повідомлення у письмовій формі направляється кожному співвласнику не менше ніж за 14 днів до проведення зборів.
- Учасниками зборів обирається голова шляхом голосування та безпосередньо прийняття рішення про створення ОСББ та вирішення всіх інших нагальних питань, про що зазначається в протоколі загальних зборів, який підписують всі співвласники. Варто зазначити, що рішення вважатиметься прийнятим, якщо проголосувало більше половини з загальної кількості співвласників. Бувають випадки, коли голосів недостатньо, тому необхідним є проведення опитування.
- Після прийняття рішення про створення ОСББ варто сформувати статут об’єднання, що складається за встановленою формою та має містити: мету з якою створюється об’єднання, завдання та предмет діяльності, статутні органи, процедуру скликання установчих зборів та голосування на них, джерела фінансування, визначення прав та обов’язків співвласників, відповідальність за порушення умов статуту, а також підстави для його зміни.
- Далі варто перейти до реєстрації ОСББ. що потребує звернення до державного реєстратора шляхом подачі відповідної заяви, статуту об’єднання та протоколу установчих зборів. Протягом декількох днів реєстратор повинен внести відомості до ЄДР.
- Заключним етапом є вирішення питань з колишнім балансоутримувачем. Відповідно до ст. 6 ЗУ "Про ОСББ" після реєстрації ОСББ особа, яка здійснювала управління будинком забов'язана передати протягом трьох місяців технічну та іншу необхідну документацію.
Допомога юриста при створенні ОСББ:
Послуги юриста можуть знадобитися для правильного здійснення вищезазначеної багатоскладової процедури. Складення протоколів, контроль за проведенням установчих зборів, формування статуту та державна реєстрація юридичної особи - це основні завдання, які виконуватиме юрист, що допоможе пришвидшити процес створення. Консультація юриста може знадобитися і при укладенні договору з управляючою компанією.