Навчаюсь на третьому курсі Державного університету економіки і технологій. Спеціалізуюсь на договірному, господарському та корпоративнмоу праві, зокрема, надаю консультації та пишу фахові статті.
Бувають випадки, коли користувачі банківських послуг стикаються з необхідністю підтвердження походження своїх коштів.
- Варто зазначити, що це є лише одним із елементів комплексу заходів фінансового моніторингу, що являє собою складний механізм, направлений на унеможливлення легалізації коштів, що були отримані незаконним шляхом, або ж спрямовані на фінансування тероризму.
- Виходячи з міжнародних вимог та стандартів в Україні повинні діяти установи, які б контролювати даний процес і такою установою є Державна служба фінансового моніторингу.
- Відповідно до чинного законодавства варто розрізняти первинний моніторинг, який проводиться банком, страховим брокером, кредитною спілкою або ж нотаріусом, бухгалтером і т.д. та направлений на ідентифікацію учасників фінансової операції, перевірку достовірності інформації та збір документів, які б підтвердили походження коштів. Наступним видом є державний моніторинг, що забезпечується Національним Банком України, Міністерством юстиції, Національною комісією з питань цінних паперів та Міністерство цифрової трансформації.
Порогові фінансові операції:
Одним із ключових аспектів, на який направлений фінансовий моніторинг є відслідковування порогових операцій. Порогова операція - це фінансова операція предметом якої є грошова сума, що дорівнює або ж перевищує 400 тисяч гривень. Дана сума може виступати як в національній, так і в іноземній валюті. Варто наголосити на тому, що існують певні ознаки за допомогою яких можна встановити те, чи відноситиметься певна фінансова операція до порогових:
- У випадку, коли одним із учасників операції є громадянин держави-агресора, або держави, що не виконує міжнародні вимоги та не відповідає стандартам щодо ведення фінансового моніторингу. До даної ознаки можна віднести випадки коли учасник фінансової операції має банківські рахунки у вищезазначених країнах.
- У разі якщо що учасником фінансової операції є політично значуща особа, тобто людина. що займає важливі державні посади та виступає в операції у статусі фізичної особи.
- Здійснення грошових операцій за кордон (перекази, внесення). В даному випадку не є важливим призначення платежу та статус його ініціатора.
- Об’єктом уваги також витупають будь-які готівкові операції (отримання, перекази, внесення).
- У випадку, якщо один із учасників фінансової операції є електронним резидентом.
Підозрілі фінансові операції:
Даний тип операцій підлягає фінансовому моніторингу та не залежить від розміру суми яка є його предметом.
Основним критерієм для визначення підозрілості операції - є наявність у суб’єкта первинного моніторингу підозри, або ж підстав для неї та встановлює те, що певна фінансова операція має на меті фінансування тероризму, або ж проводиться в результаті злочинної діяльності.
- Варто зазначити, що для встановлення підозрілих фінансових операцій суб’єкти первинного моніторингу використовують відповідні індикатори, з якими може ознайомитися кожен учасник фінансових операцій.
- При розробці індикаторів можуть братись до уваги дослідження Держфінмоніторингу, рекомендації від НБУ та власний досвід, адже фінансовим установам дозволено визначати свої критерії підозрілості.
- Загалом дані індикатори направлені на аналіз поведінки клієнта (учасника фінансової операції), його минулих фінансових операцій та певних видів продуктів (грошові кошти, цінні папери, кредити).
- Вкрай важливим є те, що у разі наявності даних індикаторів у певних операціях, фінансова установа, як суб’єкт первинного моніторингу, не має можливості одразу пред’являти підозру клієнтові.
- Для цього необхідно подати до Держфінмоніторингу відповідний висновок в кому детально обґрунтовуватиметься доцільність застосування підозри, що підтверджуватиметься документами, які були зібрані під час перевірок.
- Варто зазначити, що законодавством наділяє фінансову установу правом отримувати необхідні документи у своїх клієнтів шляхом відправлення запитів. Уповноважена служба на підставі наданих фінансовою установою документів приймає рішення про видачу підозри.
Поради для учасників фінансових операцій:
- Перши та вкрай важливим правилом, якого слід дотримуватись є ідентифікація кінцевого бенефіціара на предмет відмінності від відомостей, що зазначені в державний реєстрах.
- Одразу визначати приналежність контрагента до політично значущих осіб, адже це допоможе підготувати до значно більшого контролю зі сторони суб’єктів фінансового моніторингу.
- У разі направлення запитів від фінансової установи про надання необхідних документів, не варто ігнорувати такі звернення, а надавати правдиву та офіційну інформацію.
- Також варто ретельно проаналізувати індикатори підозрілості, що пропонує НБУ і вже на підставі цього вибудовувати фінансові відносини з вашим контрагентом.
- Важливо якісно та комплексно дослідити відомості про контрагента, а особливо на предмет взаємодії з офшорними зонами з чим може допомогти консультація юриста.
Допомога юриста у разі виникнення проблем з фінансовим моніторингом:
Оскільки за порушення правил фінансового моніторингу передбачаються штрафи досить великого розміру, то юридичні послуги з даного питання є вкрай важливими. Юрист допоможе підтвердити походження коштів, шляхом визначення необхідних для подачі документів та проконсультує з приводу здійснення переказів, та інших грошових операцій, що направлені за кордон за для уникнення безпідставного контролю з боку суб’єктів фінансового моніторингу.