Детальніше
Навчаюсь на третьому курсі Державного університету економіки і технологій. Спеціалізуюсь на договірному, господарському та корпоративнмоу праві, зокрема, надаю консультації та пишу фахові статті.
Одним із інструментів контролю за здійсненням готівкових та безготівкових операцій у сферах торгівлі та не тільки - є реєстратор розрахункових операцій (далі РРО).
- Загалом він являє собою пристрій, що дозволяє вносити відомості про надані послуги чи реалізований товар, операції, що передбачають видачу готівкових коштів, або ж приймання готівки.
- РРО може функціонувати у вигляді контрольно- касового апарату, комп’ютерно-касової системи, або ж електронного таксометра.
- Вищеперелічені пристрої повинні бути належним чином встановленими, зареєстрованими та опломбованими, а за порушення порядку функціонування РРО передбачається накладення штрафу, тому вкрай важливим є послуг юриста для бізнесу.
Особливості встановлення та реєстрації РРО:
Чиним законодавством передбачений обов’язок підприємців у сфері громадського харчування. торгівлі та наданні послуг використовувати РРО з метою фіксації проведення готівкових операцій, незалежно від форми їх здійснення (готівкова чи безготівкова).
- Вкрай важливою умовою функціонування РРО є можливість роздруковувати документи, що підтвердили б здійснення операцій.
- Варто зазначити, що обов’язок встановлення РРО стосується не всіх суб’єктів господарювання, а тільки ФОП на другій, третій та четвертій групах, а також ФОП, що ведуть свій бізнес на загальній системі оподаткування.
- Поряд з цим підприємці на загальній системі оподаткування, платники ПДВ та ті, що здійснюють торгівлю ризиковими товарами забов’яані вести облік товарних запасів і реалізовувати виключно ті товари, які зазначені в обліку.
Необхідно наголосити на тому, що від ведення даного обліку звільняються ФОП, що сплачують єдиний податок, окрім тих, що займаються продажем ювелірних виробів ліків та дорогоцінного каміння.
- Вже після придбання РРО необхідно укласти договір про його технічне обслуговування з відповідним центром. Наступним важливим аспектом є проведення його реєстрації.
- Варто зазначити, що зареєструвати можна не всі пристрої, а виключно ті, що віднесені до відповідного реєстру, виходячи з конкретної моделі та програмного забезпечення.
- Для того щоб зареєструвати РРО необхідно звернутися до місцевого органу Державної фіскальної служби за місцем обліку бізнесу та подати заяву за встановленою формою та всі необхідні документи.
- Вже протягом двох днів реєструючий орган повинен прийняти рішення щодо проведення реєстрації, результатом якої є видача Довідки про резервування фіскального номера.
- Якщо ж розрахунковий пристрій не буде встановлений, то законодавством передбачається юридична відповідальність у вигляді штрафу, що одорівнює 100% від вартості товарів, які були реалізовані або послуг, що були надані без використання РРО, а якщо порушення буде допущене вдруге сума штрафу збільшиться до 150% від вартості реалізованих товарів чи наданих послуг.
Перевірки контролюючих органів:
- Відповідно до ст. 75 ПКУ контролюючі органи в особі Держаної податкової служби мають право на проведення камеральних, документальних, фактичних та виїзних або невиїзних перевірок.
- На час дії воєнного стану встановлюється мораторій на їх проведення, але вже з 1 жовтня 2023 року відповідно до прийнятого законопроекту, даний мораторій знімається не проведення документальних перевірок.
- Якщо ж наявні відомості про можливі порушення порядку здійснення розрахункових, або ж ведення касових операцій, то бізнес може стати об’єктом перевірок.
- Документальні перевірки здійснюються на предмет дотримання норм законодавством та проводяться шляхом аналізу податкових декларацій, фінансової та статистичної звітності.
В залежності від форми здійснення, перевірки поділяються на: планові, позапланові, виїзні та невиїзні.
- Планові перевірки проводяться на підстав затвердженого плану- графіку.
- Позапланові проводяться виключно виходячи з наявності відомостей про порушення норм податкового чи іншого законодавства, або ж неподання необхідних декларацій та звітності, без завчасного повідомлення про їх проведення суб’єкта господарювання.
- Виїзні та невиїзні, відрізняться місцем їх проведення, адже в першому випадку перевірка проводитиметься за місцем реєстрації бізнесу, а в другому - безпосередньо в органі податкової служби.
В будь-якому разі суб’єкт господарювання має право на ознайомлення з підставою проведення перевірки.
Допомога юриста у встановленні та реєстрації РРО:
Бізнес-юрист допоможе забезпечити не тільки правильне проведення всіх розрахункових операцій у відповідності до законодавства, але й гарантує належну реєстрацію відповідних пристроїв та захист інтересів бізнесу під час проведення перевірок контролюючими органами. Податкове законодавство має досить велику кількість тонкощів та особливостей, а тому юридичний супровід бізнесу з цих питань є рекомендованим.