
Детальніше
Успішні кейси: захист громадян від зловживань з боку державних органів; спори щодо неналежного виконання умов договорів; скасування арештів рухомого та нерухомого майна та ін.
Як правило, у більшості юридичних осіб в Україні (наприклад, ТОВ, ТДВ) функції виконавчого органу виконує її Директор.
Директором може бути фізична особа, незалежно від того, чи є вона учасником компанії. На неї покладається безліч повноважень, зокрема:
- представляти інтереси компанії у державних (місцевих) органах влади, на підприємствах, установах або організаціях всіх форм власності;
- вчиняти будь-які правочини (укладати договори, угоди та транзакції);
- видавати довіреності третім особам для представництва інтересів юридичної особи;
- інші повноваження, передбачені Статутом та чинним законодавством України.
Розуміючи важливість діяльності директора юридичної особи, варто розглянути процедуру його заміни з точки зору власника юридичної особи.
- Це буде актуальним і для власників малого бізнесу, що здійснюють підприємницьку діяльність як ФОПи, і для осіб, що планують придбати корпоративні права юридичної особи (стати її новим власником), та практикуючих юристів, адвокатів.
- Отож, процедура зміни керівника не є виключно «юридичним» питанням. Вона охоплює кадровий, бухгалтерський та юридичний аспекти.
- Перші два аспекти розглянемо коротко.
- Так чи інакше, варто пам’ятати, що директор знаходиться в трудових відносинах із юридичною особою, тому його зміна на іншу особу обов’язково передбачає належного оформлення припинення таких відносин (розірвання контракту), остаточного розрахунку при звільненні.
- Якщо новий керівник приймається на роботу за трудовим договором (контрактом), він також оформляється у загальному порядку, як і інші працівники підприємства.
Що тягне за собою зміна керівника юридичної особи та яка процедура:
1) В залежності від кількості засновників це може бути розробка Протоколу Загальних Зборів або Рішення одноосібного власника юридичної особи. Посилання на це містяться у пункті 7 частини 2 статті 30 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» та частині 1 статті 37 даного закону.
У цих документах засновник/засновники повинні вирішити, з якої дати та на якій підставі попередній директор компанії втрачає свої повноваження і, відповідно, вказати нового директора, його паспортні дані та дату вступу його на посаду керівника.
Важливий нюанс: інколи у Статуті юридичної особи зазначаються відомості про його керівника, хоч зазначення таких даних у Статуті не є обов'язковим згідно з чинним законодавством. У такому випадку необхідним є ще й внесення змін до Статуту, викладення його в новій редакції та затвердження.
2) Проведення реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Зміна керівника юридичної особи в Україні здійснюється за допомогою нотаріуса або державного реєстратора за місцезнаходженням юридичної особи. Необхідно подати наступні документи:
- оригінал або засвідчену нотаріусом копію рішення єдиного учасника / протоколу Загальних зборів учасників компанії;
- заяву про державну реєстрацію. Важливо! Актуальні форми заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань діють з 1 травня 2023 року, знайти їх можна на сайті Мін’юсту;
- Квитанцію про сплату адміністративного збору. Станом на кінець 2023 року ця сума складає 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто 805,20 гривень.
Коли новий директор вважається таким, що вступив на посаду?
Директор вважається таким, що вступив на посаду з дати проведення державної реєстрації, що зазначається у виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Саме в цей день новий керівник видає наказ про вступ на відповідну посаду.
Чи варто новопризначеному директору отримувати кваліфікований електронний підпис (КЕП / ЕЦП)?
Так, адже Кваліфікований Електронний Підпис дозволяє однозначно визначити особу власника ключа та яку компанію він представляє, тому його наявність у Директора знадобиться для реалізації своїх повноважень.
Чи варто змінювати печатку підприємства у зв’язку з обранням нового керівника?
Ні, змінювати печатку не потрібно. Більше того, використання печатки господарюючим суб’єктом не є обов’язковим.
Чи є процедура зміни директора тривалою?
Ні, середня тривалість процедури зміни директора юридичної особи складає 2-3 робочі дні.
Чи потрібно сповіщати податкову, інші органи про зміну керівника?
На даний момент відомості про нового директора направляються до контролюючих органів державним реєстратором або нотаріусом автоматично при держаній реєстрації.