Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Процедура оформлення права власності власником сертифіката на земельну частку (пай)
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) визначені Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» від 05.06.2003 № 899-IV.
Перелік осіб, які мають право на земельну частку (пай) міститься у ст. 1 Закону № 899-IV. Основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією.
Відповідно до ст. 2 Закону № 899-IV іншими документами, що посвідчують право на земельну частку (пай) є також:
- свідоцтво про право на спадщину;
- посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай);
- рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).
Для громадян України, евакуйованих із зони відчуження, відселених із зони безумовного (обов'язкового) або зони гарантованого добровільного відселення, а також громадян України, що самостійно переселилися з територій, які зазнали радіоактивного забруднення, і які на момент евакуації, відселення або самостійного переселення були членами колективних або інших сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які проживають у сільській місцевості посвідчуючим документом можуть слугувати трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства (за наявності) чи нотаріально засвідчена виписка з неї (за наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Підставами для виділення земельних ділянок у натурі власникам земельних паїв є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради.
Власники сертифікатів на право на земельну пай, для отримання земельного паю в натурі, подають до відповідної сільської, селищної, міської ради відповідну заяву про паю. До заяви слід додати копію сертифікату на земельну частку (пай).
Неприйняття сільською, селищною, міською радою рішення про виділення земельних ділянок у натурі власникам земельних часток (паїв) оскаржується за правилами цивільного судочинства. Така правова позиція висловлена ВП ВС у постанові від 09.11.2021 по справі № 542/1403/17, якою відступлено від правової позиції ВП ВС, висловленої у постанові від 30.09.2020 по справі № 807/2306/16).
Відповідно до положень ст. 3 Закону № 899-IV земельна пай виділяється її власнику в натурі, як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної паю йому можуть бути виділені в натурі дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).
При поданні заяв про виділення земельних паїв у натурі більшістю власників у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Особливості виділення в натурі земельних ділянок єдиним масивом у спільну власність власникам земельних паїв визначені ст. 4 зазначеного Закону.
Отже, наступною діє ю звернення до землевпорядної організації для розробки проектної документації із землеустрою та встановлення меж земельної ділянки.
Відповідно до ст. 7 Закону № 899-IV у проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), а також земельних ділянок, що передаються у комунальну власність, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні.
Відповідно до положень ст. 6 вказаного Закону, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, державні та інші землевпорядні організації зобов'язані безоплатно надавати в установленому законодавством порядку землевпорядним організаціям, наявні у них геодезичні та картографічні матеріали і документи, необхідні для виконання цих робіт.
Згідно із ст. 7 Закону № 899-IV проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.
Розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних паїв, які подали заяви про виділення належних їм земельних паїв, проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою за місцем розташування земельних ділянок на відповідних зборах власників земельних паїв. Розподіл земельних ділянок між власниками оформляється відповідним протоколом.
Статтею 10 Закону № 899-IV визначено, що для забезпечення гласності щодо виділення власникам земельних паїв сільська, селищна, міська рада в межах своїх повноважень зобов'язані:
- забезпечити розміщення в загальнодоступних місцях населених пунктів, у яких проживають власники земельних часток (паїв), оголошення про проведення зборів власників земельних часток (паїв) з питання розподілу земельних ділянок за два тижні до їх проведення;
- оприлюднити список осіб, які мають право на отримання земельної частки (паю) в натурі (на місцевості), шляхом розміщення його в загальнодоступних місцях за 10 днів до початку проведення розподілу земельних ділянок.
Протокол про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою і є підставою для прийняття рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та державної реєстрації права власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв).
Після проведення всіх, вищезазначених дій, та отримання відповідних документів, необхідно звернутись до державного реєстратора для реєстрації права власності на земельну ділянку (реєстрація паю) на підставі отриманого рішення місцевої ради, так як земельна ділянка є нерухомість
Варто звернути увагу на строки вчинення всіх необхідних дій для оформлення права власності власниками сертифікатів на земельні частки (паї), аби вони не перейшли в категорію невитребуваних.
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки (ст. 13 Закону № 899-IV).
Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Спеціалісти Юридичного сервісу «Консультант, допоможуть провести реєстрація або перевірка необхідних документів для реєстрація паю, а також, Набуття у власність за набувальною давністю, узаконення будівлі, тощо.