Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Визнання електронних торгів недійсними
Процедура реалізації арештованого майна регулюється Порядком, затверджений Наказом Міністерства юстиції України від 29 вересня 2016 р. № 2831/5.
Пунктами 7-9 розділу Х Порядку № 2831/5 встановлено, що не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/надсилання акта про проведені електронні торги переможцю, всі арешти та заборони, накладені органами державної виконавчої служби (приватними виконавцями), з такого майна знімаються виконавцем (крім арешту, накладеного на виконання рішення суду про вжиття заходів забезпечення позову). Копії постанови виконавця про зняття арешту з реалізованого майна надсилаються не пізніше наступного робочого дня після її винесення переможцю та відповідному органу (установі) для зняття арешту.
Акт про проведені електронні торги є документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, у випадках, передбачених законодавством.
У разі придбання рухомого майна акт про проведені електронні торги є підставою для отримання майна. Зазначений акт підтверджує виникнення права власності у особи, що придбала рухоме майно.
Аналізуючи правову природу процедури реалізації майна на прилюдних торгах, що полягає в продажі майна, тобто в забезпеченні переходу права власності на майно боржника, на яке звернене стягнення, до покупця — учасника прилюдних торгів, та враховуючи особливості, передбачені законодавством щодо проведення прилюдних торгів, Верховний Суд зробив висновок, що ця процедура є оформленням договірних відносин купівлі-продажу майна на публічних торгах, тобто є правочином. (постанова у справі № 910/13670/18 від 12 вересня 2019 р., постанова у справі № 372/3161/18 від 24 вересня 2020 р.).
Зазначене узгоджується з нормами ч. 4 ст. 656 ЦК України, за якою до договору купівлі-продажу на біржах, аукціонах (публічних торгах) застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено законом про ці види договорів купівлі-продажу або не випливає з їхньої суті.
Верховний Суд підкреслив, що правова природа продажу майна з публічних торгів дає підстави для можливості визнання торгів недійсними за правилами визнання недійсними правочинів, зокрема на підставі норм цивільного законодавства (ст.ст. 203, 215 ЦК України) про недійсність правочину як такого, що не відповідає вимогам закону, у разі невиконання вимог щодо процедури, порядку проведення торгів, передбачених Порядком № 2831/5.
Позивачі зазвичай обґрунтовують, що прилюдні (електронні) торги проведені з порушенням вимог законодавства та з цих підстав їх результати підлягають визнанню недійсними, а як наслідок - недійсними підлягають визнанню і правовстановлюючі документи, оформлені за результатами торгів, а саме - акт приватного виконавця про проведені електронні торги та свідоцтво про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів.
За відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення заяви (ст. 185 ЦПК України) та відмови у відкритті провадження у справі (ст. 186 ЦПК України), суд відкриває провадження у справі.
У постанові Верховного Суду України від 06 квітня 2016 р. по справі № 3-242гс16 зроблено висновок, що при вирішенні спору про визнання електронних торгів недійсними судам необхідно встановити, чи мало місце порушення вимог Тимчасового порядку (діяв до надрання чинності Порядком № 2831/5 – ред.) та інших норм законодавства при проведенні електронних торгів; чи вплинули ці порушення на результати електронних торгів; чи мало місце порушення прав і законних інтересів позивачів, які оспорюють результати електронних торгів.
У постанові Верховного Суду України від 29 листопада 2017 р. у справі № 668/5633/14-ц також викладено правовий висновок, що головною умовою, яку повинні встановити суди, є наявність порушень, що могли вплинути на результат торгів, а тому, окрім наявності порушення норм закону при проведенні прилюдних торгів, повинні бути встановлені й порушення прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює, способом захисту яких є визнання прилюдних торгів недійсними.
Таким чином, підставою для пред`явлення позову про визнання прилюдних торгів недійсними є наявність порушення норм закону при проведенні торгів водночас із порушенням прав і законних інтересів особи, яка їх оспорює.
Зазвичай такі підстави виникають через помилки виконавців під час підготовки заявок на реалізацію арештованого майна, адже перевірка змісту заявки на відповідність вимогам законодавства організатором торгів не здійснюється.
Для визнання судом прилюдних торгів недійсним необхідним є: наявність підстав для визнання прилюдних торгів недійсними (порушення правил проведення електронних торгів); встановлення, чи порушується (не визнається або оспорюється) суб`єктивне цивільне право або інтерес особи, яка звернулася до суду.
Розглядаючи справи щодо визнання результатів прилюдних торгів недійсними, Верховний Суд сформулював висновки про Наслідків визнання електронних торгів недійсними, дійшов висновку, що Порушення встановлених законом правил проведення прилюдних торгів є підставою для визнання їх недійсними, Неукладення акту про проведені електронні торги не означає недійсності самих торгів і їх результатів, та багатьох інших, з якими можна ознайомитися в системі Lex.
Якщо позивач не доведе, що зазначені ним порушення вплинули на результат електронних торгів, а також не буде доведено обставин, які б свідчили про порушення прав і законних інтересів позивача при проведенні електронних торгів, суд приймає рішення про відмову в задоволенні позову (постанова Верховного Суду у справі № 372/3161/18 від 24 вересня 2020 р.).
Відповідно до ст. 272 ЦПК України, копії повного судового рішення вручаються учасникам справи, які були присутні у судовому засіданні, негайно після проголошення такого рішення. У разі проголошення в судовому засіданні скороченого рішення суд надсилає учасникам справи копію повного судового рішення протягом 2 днів з дня його складання.
Рішення суду виконується в загальному порядку. Згідно із ст. 354 ЦПК України, оскаржити рішення суду першої інстанції можна в апеляційному порядку протягом 30 днів від дня його проголошення.
Процедура визнання електронних торгів недійсними є довготривала та доволі складна, боржник їх оскаржити майже не може. Звертаю увагу, що у зазначеному питанні досудове врегулювання спорів не можливо. Визнання електронних торгів недійсним можливо лише шляхом судове врегулювання спорів
Юридичний сервіс «Консультант» підбере юриста чи адвоката, що проведе правовий аналіз ситуації, сформує позовну заяву визнання електронних торгів недійсними, а також допоможе у зборі доказової бази для найефективнішого вирішення питання. Спеціалісти сервісу супроводять процес визнання торгів недійсними від початка до виконання судового рішення. Також нададуть консультацію та допоможуть у вирішення таких питань як: підготовка мирової угоди з кредитором, зняття арешту з нерухомості, банкрутство фізичної особи, зменшення боргу, та інше.