Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Порядок заснування корпоративного фонду
Корпоративний фонд - юридична особа, яка утворюється у формі акціонерного товариства і провадить виключно діяльність із спільного інвестування. На сьогоднішній день, військовий стан, на порядок заснування корпоративного фонду майже не вплинув.
Згідно зі статтею 8 Закону України «Про інститути спільного інвестування» (№ 5080-VI) створення корпоративного фонду допускається виключно шляхом створення, а будь-яка форма злиття, поділу, виділення або перетворення компанії. фонду суворо заборонено. Крім того, суворо забороняється виділення або реєстрація корпоративного фонду іншої юридичної особи.
Після проходження корпоративним фондом у встановленому законом порядку державної реєстрації він набуває статусу юридичної особи, що підтверджує його існування.
Після реєстрації відомостей про корпоративний фонд у Державному реєстрі підприємств він одразу отримує статус інституту спільного інвестування.
Протягом періоду часу від ініціювання інформації до її офіційного документування корпоративний фонд спрямовується виключно на роботу, пов’язану з формуванням та реєстрацією інформації в ЄДР.
Відповідно до норм, викладених у п. 1 ч. 4 ст. 9 Закону № 5080-VI засновники мають повноваження встановлювати порядок створення корпоративного фонду, затверджувати запропоновані статути та приймати рішення щодо приватного розміщення акцій корпоративного фонду.
Щоб рухатися вперед, необхідно заповнити заявку та надати всі необхідні документи до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Цей крок є вирішальним для отримання схвалення проекту статуту корпоративного фонду та реєстрації акцій, що є важливим для формування початкового статутного капіталу.
Пунктом 3 розділу ІІ Положення про порядок реєстрації проспекту емісії та емісії акцій корпоративного інвестиційного фонду визначено обов’язкові документи, які додаються до заяви. Саме це положення було офіційно закріплено Рішенням НКЦПФР № 1104 від 20 червня 2013 року. Заявку необхідно подати протягом 60 днів після прийняття рішення засновниками про приватне розміщення акцій корпоративного фонду під час їх зборів.
Дотримуючись чинного законодавства, комісія перевіряє надані документи для обліку розподілу коштів підприємства.
Початковий статутний капітал визначається шляхом реєстрації акцій, як зазначено у п. 4 розділу ІІ Положення № 1104. Крім того, уповноважена особа Комісії затверджує проект статуту корпоративного фонду.
Для встановлення початкового статутного капіталу корпоративного фонду та офіційної реєстрації випуску акцій необхідно придбати тимчасове свідоцтво про реєстрацію. Цей важливий процес є основою для внесення акцій до Єдиного державного реєстру інститутів спільного інвестування.
Для встановлення початкового статутного капіталу корпоративного фонду заявнику надається тимчасове свідоцтво про реєстрацію випуску акцій разом із копією затвердженого статуту корпоративного фонду відповідно до пункту 4 розділу II Положення №1104.
Відповідно до частини 4 статті 9 Закону 5080-VI акціям надається міжнародний ідентифікаційний номер на підставі сертифіката. Крім того, укладається договір з Центральним депозитарієм цінних паперів щодо контролю за управлінням акціями корпоративного фонду та видається глобальний сертифікат.
При встановленні початкового статутного капіталу корпоративного фонду приватне розміщення акцій здійснюється виключно відповідно до пункту 2 розділу III Положення про порядок розміщення, обігу та викупу цінних паперів Інституту спільного інвестування. Відповідно до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30.07.2013 № 1338 кожна розміщена частка корпоративного фонду надає її власнику однакові привілеї.
Положення № 1338 диктує правила розміщення акцій, викладені в розділах II-III.
Після завершення розміщення вся номінальна вартість акцій корпоративного фонду виплачується для формування початкового статутного капіталу.
Відповідно до норм, викладених у п. 8 ч. 4 ст. 9 Закону № 5080-VI скликання установчих зборів здійснюється з метою затвердження результатів приватного розподілу акцій між засновниками фонду, затвердження статуту, обрання членів наглядової ради, затвердження попередніх договорів з управлінням активами. компанією та зберігачем, який відповідає за нагляд за активами корпоративного фонду.
З аналізу положень Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV та Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5 випливає, що процедура державної реєстрації корпоративних фондів є ідентичною до процедури реєстрації акціонерних товариств.
Статтею 17 Закону № 755-IV встановлено перелік документів, що подаються заявником для державної реєстрації юридичної особи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 17 Закону № 755-IV заявник під час подання документів на реєстрацію може обрати спрощену систему оподаткування, про що слід подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість (або заяву про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій).
За здійснення реєстрації регламенту справляється збір у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку платних адміністративних послуг» від 26.10.2011 № 1097.
Відповідно до ст. 26 Закону № 755-IV документи, подані для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій для щодо юридичних осіб, розглядаються протягом 24 годин після надходження.
За результатами перевірки державний реєстратор приймає рішення щодо продовження реєстрації, припинення розгляду документів або відмови у проведенні державної реєстрації.
Законом № 755-IV, а саме статтею 27, викладено повний перелік причин, які спонукають державного реєстратора зупинити розгляд поданих документів. Протягом 24 годин після отримання документів розірвання здійснюється. У разі призупинення оцінка документів призупиняється максимум на 15 днів, починаючи з дати призупинення. Порядок відмови в реєстрації викладено в нормі 28 Закону № 755-IV.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. за № 118 державний реєстратор відповідає за проведення реєстраційних процедур у разі відсутності поважних причин для зупинення розгляду документів або відмови в державній реєстрації. Ці реєстраційні дії передбачають внесення запису до Єдиного державного реєстру з подальшим формуванням виписок та їх оприлюдненням на порталі електронних сервісів. Крім того, у день вчинення реєстраційної дії реєстратор передає інформацію про державну реєстрацію Державній фіскальній службі, Пенсійному фонду та органам статистики через відповідні інформаційні системи.
У разі незгоди з рішеннями, діями чи бездіяльністю державного реєстратора щодо суб’єкта державної реєстрації особа має право оскаржити її до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 60 років. календарних днів. Цей строк починається з дня прийняття оскаржуваного рішення або з дня, коли особа дізналася або могла дізнатися про порушення свого права внаслідок відповідної дії чи бездіяльності. Таке право на оскарження передбачено частиною третьою статті 34 Закону № 755-IV.
Відповідно до вказівок, викладених у пункті 1 розділу ІІ Положення про реєстрацію положень інститутів спільного інвестування та ведення Єдиного державного реєстру інститутів спільного інвестування, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, № 1047 від 18.06.2013 корпоративний фонд зобов'язаний зареєструвати свої положення протягом 6 місяців після офіційної реєстрації як юридичної особи.
Відповідно до ч. 6 ст. 9 Закону № 5080-VI протягом 30 робочих днів з дати проведення приватного розміщення акцій серед засновників корпоративного фонду Комісія має отримати необхідні документи для завершення реєстрації звіту про результати.
Відповідно до п. 2-3 Положення № 1047 комісія ретельно перевіряє пакет документів на відповідність усім необхідним вимогам.
Згідно із положеннями п. 4 розділу ІІ Положення № 1047 звіт про результати приватного розміщення акцій серед засновників корпоративного фонду та регламент корпоративного фонду засвідчуються штампом (написом) "ЗАРЕЄСТРОВАНО" із зазначенням дати їх реєстрації, підписом уповноваженої особи Комісії та печаткою Комісії.
Одночасно з реєстрацією звіту про результати приватного розміщення акцій серед засновників корпоративного фонду, регламенту корпоративного фонду та внесенням відомостей про корпоративний фонд до Реєстру відбувається заміна тимчасового свідоцтва про реєстрацію випуску акцій на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій корпоративного фонду згідно з додатком 4 до Положення, а також видається Свідоцтво згідно з додатком 5 до Положення.
Комісія, після розгляду пакету документів, відмовляє у затвердженні звіту та регламенту, а також у видачі свідоцтва, у разі виявлення невідповідності вимогам п.п. 2-3 розділу ІІ Положення № 1047.
Дата реєстрації регламенту корпоративного фонду є датою внесення відомостей про такий фонд до Єдиного державного реєстру інститутів спільного інвестування.
Відповідно до ч. 5 ст. 9 Закону № 5080-VI порушення процедури створення корпоративного фонду є підставою для відмови Комісії у видачі свідоцтва про реєстрацію випуску акцій корпоративного фонду, реєстрації регламенту та звіту про результати приватного розміщення акцій серед засновників корпоративного фонду.
Юридичний сервіс «Консультант» надасть фахові юридичні послуги для бізнесу. Адвокати та юристи здійснять кваліфікований юридичний супровід бізнеса, а також нададуть допомогу при підготовка договору або підготовка контракту для внесення додаткових вкладів у статутний капітал учасниками ТОВ, перевірка контрагента, тощо.