юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Понад рік в Україні діє нова система ведення військового обліку на підприємствах, створена наказом від 30 грудня 2022 року № 1487 (ширше – Наказ). Процедура передбачає численні обов'язки для роботодавців, невиконання яких може призвести до притягнення до відповідальності посадових осіб.
Обов'язки роботодавця щодо військово-облікового обліку поділяються на три категорії:
- обов’язки щодо перевірки військового обліку працівників (перевірка військового обліку під час прийняття на роботу, зберігання копій документів, періодичне ознайомлення зі списками особистого військового обліку разом із записом у військовому обліку).
- проведення досліджень щодо причин правил у військовому секторі та ознайомлення працівників з правилами щодо підписів.
- обов’язки щодо інформування пунктів комплектування та центрів соціальної підтримки (далі також – ТЦП та СП) про прийняття працівників на роботу, внесення змін до військового обліку працівників та випадки порушення правил військового обліку;
- обов’язки щодо перевірки працівників та забезпечення їх своєчасного прибуття до ТЦК та СП.
Відповідальність за злочини
Невиконання підприємствами зобов’язань, передбачених Порядком, має наслідком притягнення відповідних посадових осіб до відповідальності, що передбачає накладення штрафу.
Зокрема, у чинній частині статті 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) встановлено, що за порушення законодавства про оборону, підготовку до мобілізації та мобілізацію в особливий період передбачено відповідальність за порушення законодавства про оборону. (на період дії воєнного стану в Україні) штраф накладають на посадових осіб з мінімальним доходом від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних доходів громадян (на 2024 рік це від 34 тис. до 59,5 тис. грн).
Процес притягнення до кримінальної відповідальності
Роботодавців, які порушують правила процедури, легко розпізнати під час перевірки ТКК та СП, ці два суб’єкти мають право проводити цю процедуру саме з метою контролю за станом організації та ведення військового обліку.
Зокрема, районні (міські) ТЦК та товариства проводять оцінку:
- Щороку, включаючи святкові та вихідні дні, на підприємствах, які беруть участь у призовах, працевлаштовано не менше одного мільйона осіб, які плануються працювати на цих підприємствах на час їх мобілізації або хоча б з метою працевлаштування на воєнний час.
- Раз на чотири роки в різних організаціях.
Обласні ТЦК та СП, а також ТЦК та СП м. Києва беруть участь у щорічних перевірках планів, які затверджуються головами обласних та міських адміністрацій Києва.
Крім того, у разі неможливості виконання планів перевірки стану військового обліку на підприємстві до підприємства може бути направлено письмовий запит для отримання інформації.
Часто ТКК та СП під час перевірок демонструють факти порушення вимог Порядку уповноваженими посадовими особами корпорацій.
Кодекс про адміністративні правопорушення наділяє КК та СП повноваженнями розглядати справи про адміністративні правопорушення відповідно до статті 210-1. У складі ТКК та СП керівники компанії накладають адміністративні санкції від імені двох компаній. Крім того, постанова про накладення адміністративного стягнення може бути оскаржена протягом 10 днів з дня її винесення.
Спеціалісти юридичного сервіс "Консультант", нададуть юридичні послуги для бізнесу та допоможуть в таких питаннях, як підготовка відення військового обліку нга підприємстві, при необхідності підготують документи та оскаржять штрафи накладені ТЦК, претензії боржнику, підготовка договору, підготовка контракту, перевірка контрагента, претензія боржнику, вимога боржнику, та супроводять на всіх необхідних етапах для вирішення відповідного питання.