Детальніше
юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Переведення нежитлового приміщення в житлове.
Законодавство не передбачає конкретного способу перетворення нежитлової нерухомості в житлову. Але стаття 8-1 ЖК України допускає переведення нежитлових приміщень у житлові.
Органи місцевого самоврядування відповідають за визначення процесу перетворення нежитлових приміщень у житлові, тобто конкретна процедура може змінюватись залежно від місця розташування. Як зазначено у п. 4 п. б статті 27 Закону України «Про місцеве самоврядування» органи місцевого самоврядування мають повноваження щодо надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг.
Для переведення нежитлового приміщення, наприклад, горища, у житлове, власнику необхідно подати письмову заяву до центру надання адміністративних послуг. У цій заяві має бути викладено намір переобладнати приміщення, вказано його функціональне призначення та додані певні документи. Такими документами є копія паспорта заявника для фізичної особи, витяг з ЄДР для юридичної особи або фізичної особи-підприємця та витяг або інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Додатково надається технічний висновок про можливість переведення нежитлового приміщення в житлове згідно з державними будівельними нормами. Також власник повинен подати копію технічного паспорта об’єкта нерухомого майна, яку можна отримати у відповідному бюро технічної інвентаризації. Нарешті, якщо нежитлове приміщення є частиною комунальної власності в межах житлового будинку, власник повинен отримати належним чином засвідчену згоду балансоутримувача.
Для переведення нежитлових приміщень у житлові багатоквартирного будинку чи ОСББ згода загальних зборів чи правління ОСББ не потрібна. Крім того, не потрібна згода власників суміжних житлових приміщень, яка підтверджується власником або балансоутримувачем. Згідно з судовою практикою, ці вимоги про надання згоди визнаються неконституційними, оскільки вони обмежують права власника приміщення та перешкоджають його повній реалізації своїх прав. Таким обмеженням суперечить найвища юридична сила закону та Конституції (рішення Шевченківського районного суду м. Чернівців № 727/10736/16-а).
Відповідно до частини сьомої статті 9 Закону № 5203-VI передбачено, що орган управління має повне право вимагати від фізичних осіб надання документів, визначених цією статтею, якщо це передбачено законом.
Протягом 3 робочих днів після прийняття скарги рішення за результатами розгляду повідомляється скаржнику. Важливо зазначити, що на цьому етапі може відбутися припинення діяльності фізичної особи-підприємця.
Відповідно до частини дев’ятої статті 8 Закону № 5203-VI надання адміністративних послуг передбачає отримання документів та інформації без участі суб’єкта звернення. Це може бути досягнуто шляхом використання інформаційних систем або баз даних, що належать іншим суб’єктам у секторі адміністративних послуг, таким як підприємства, установи чи організації під їх юрисдикцією.
Центр надання адміністративних послуг оперативно подає заяву та супровідні документи до Департаменту містобудування та архітектури, забезпечуючи оперативне виконання протягом двох робочих днів. Після того, як Департамент отримує заяву та документи, вони ретельно їх опрацьовують протягом максимум 10 робочих днів, починаючи з моменту отримання.
Розгляд справи призначається спеціальною комісією при Департаменті. Висновки оцінювання Комісії документуються в офіційному протоколі.
У разі відсутності поважних причин для відмови у наданні дозволу, складання проекту рішення про переведення нежитлових приміщень у житлові покладається на управління містобудування та архітектури. Далі проект рішення разом із заявою та всіма необхідними документами передається до центру надання адміністративних послуг.
В окремих ситуаціях у задоволенні клопотання власника про переведення нежитлової нерухомості в житлову може бути відмовлено. Це може статися, якщо документи, надані власником, містять неправдиву інформацію або свідчать про оманливі наміри. Крім того, якщо власник не відповідає вимогам, викладеним у застосовному положенні чи законодавстві, йому також може бути відмовлено у видачі дозволу.
Якщо у видачі дозволу буде відмовлено, заявник отримає письмове повідомлення разом із поважною причиною відмови. Заявник має право оскаржити це рішення в суді. Протягом 10 днів після прийняття рішення центри надання адміністративних послуг надають заявнику витяг з рішення про надання дозволу.
Юридичний сервіс «Консультант» надасть фахові юридичні послуги для бізнесу. Адвокати та юристи здійснять кваліфікований юридичний супровід бізнеса, та допоможуть підготувати юридичну особу до приєднання, а також нададуть допомогу при підготовка договору або підготовка контракту для приєднання, здійснять перевірка контрагента, тощо.