юрист, 23-річний досвід роботи у сфері примусового виконання.
Відповідальність фінансового нагляду зросла в рази внаслідок початку масштабного конфлікту. З одного боку, банки повинні виконувати вимоги закону, щоб уникнути «законних заходів впливу», з іншого – створювати внутрішні системи, які не дозволяють клієнтам уникати своїх обов’язків за вказівкою конкретного банку. Інколи це важко зробити через очевидне: згадайте 2022 рік, коли банки були зобов’язані вручну вводити в свої системи списки санкційних осіб згідно з рішеннями РНБО.
Серйозність проблеми щодо Finmon демонструє усунення двох банків з ринку через бажання систематично порушувати положення щодо запобігання та протидії легалізації доходів (відмиванню).
Остаточні результати минулого року показали, що штрафи, пов’язані з валютним регулюванням і фінансовими злочинами, становили приблизно 300 мільйонів доларів. У березні цього року Національний банк уже ініціював нові механізми впливу (штрафи) проти двох банків за фінансові збої у сфері фінансового моніторингу.
Згідно з планом Національного банку України цього року, серед іншого, виїзні перевірки питань фінансового нагляду, дотримання вимог валютного та законодавства щодо санкцій в «ОТП Банк», «Банк Кредит Дніпро», «Банк Восток», страхова компанія «Надійна» та «NovaPay». Ця стратегія є похідною від філософії, орієнтованої на ризик.
Очевидно, що фінансовий моніторинг має вирішальне значення для роботи банків. Якщо взяти до уваги дії Держмоніторингу України щодо фінансів, яка отримує повідомлення про фінансові операції (порогові та підозрілі) та передає матеріали в правоохоронні органи, то очевидно, що фінмон рано чи пізно дійде до всіх нас.
Що оцінюється?
Для юридичних осіб процес finmon передбачає ідентифікацію таких моментів: юридична ідентифікація та перевірка суб’єкта, мета та характер фінансових відносин, відповідність фінансової інформації іншої сторони стосовно цього, релевантність отримані дані та постійний моніторинг відносин і фінансів.
Для фізичних осіб суб’єктами первинного фінансового контролю є: прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, унікальний номер фінансової операції, номер рахунку.
Це загальні посилання, які можна використовувати для спостереження. Далі, якщо когось визнають політично значущою фігурою (PEP), чи мають зв’язки з Росією, чи перевищують свої фінансові можливості, починається інший наратив.
В результаті в полі зору знаходяться полюси і супутники, які є фінансово підозрілими.
Офіційною проблемою вважаються порогові фінансові операції, обсяг яких має дорівнювати або перевищувати 400 тис. грн (ст. 20 Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та розповсюдженню зброї масового розповсюдження». знищення). Крім того, має бути присутня одна або декілька з таких умов:
- - принаймні одна сторона - зареєстрована як учасник фінансової операції, що знаходиться в токсичній юрисдикції (Росія, Іран, Північна Корея). Враховується запис політичних транзакцій, які є значущими для економіки та/або сім’ї, а також тих, що пов’язані з PEP.
- процес оплати комусь за переказ грошей в інші країни, включаючи офшорні зони,
- операції з готівкою, що передбачають обмін грошей на інші (внесення, переказ, отримання грошей);
Ведення повсякденних справ в Інтернеті тепер можливо для всіх, включно з мешканцями електронних резиденцій.
Поділ граничної суми на частки з метою уникнення регулювання не завжди може бути вигідним, інформація вже узагальнена та проаналізована банком.
Атрибуція підозрілих операцій щодо фінансів вважається більш складним і креативним процесом. І це те місце, де можуть виникнути прикрі помилки. ст. 21 Закону: фінансові операції, які здійснюються або намагаються їх провести, незалежно від грошової оцінки операцій, визнаються підозрілими, якщо суб’єкт первинного фінансового моніторингу має достатні підстави підозрювати, що вони є результатом злочинної діяльності або пов’язані з нею. пов'язані з тероризмом, розповсюдженням зброї масового знищення або пов'язані з ними.
Найцікавішим є те, що для встановлення підозри в першу чергу слід враховувати результати типологічних досліджень, а також рекомендації профільних експертів державного фінансового моніторингу. Загальна сума операції тут не враховується.
Нормативна база банкірів:
Сьогодні основні закони, що регулюють діяльність банківського сектору та фінансових установ, прийняті НБУ у 2023 році. Це постанова НБУ № 26 «Про розкриття інформації про відносини клієнтів з державою, яка здійснює насильницьку агресію». проти України», яка датована 16 березня 2023 року, вимагає від клієнтів виявляти свою причетність до держави, а постанова № 65 «Про затвердження Положення про застосування спеціальних економічних та інших заходів покарання (санкцій)» від 11 травня. , 2023, який описує порядок застосування санкцій.
Зміни до цієї постанови набрали чинності з 1 січня 2024 року (постанова НБУ №188). Зокрема, вони вимагають від банків надавати Нацбанку інформацію про наявність або відсутність клієнтів, пов’язаних з Росією, до 10 числа місяця, що настає за звітним періодом.
Якщо ці клієнти визнані, банки повинні детально описати ці асоціації. Раніше в банках ця інформація була зафіксована, і вони передавали її на вимогу НБУ.
Інші важливі показники (ПІП) також зазнають змін цього року – Національний банк України відреагував на зміни до Закону України щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та розповсюдженню зброї. масового знищення (закон № 3419-IX), який передбачає, що умова PEP є довічною.
Крім того, розвиваючи ділові зв’язки з публічним діячем та підтримуючи їх, первинні фінансові установи повинні застосовувати підхід, що ґрунтується на оцінці ризику.
Постановою Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 198 встановлено спеціальний «термін дії» статусу PER як публічної функції: якщо минуло більше 12 місяців після закінчення виконання обов’язків PER як публічної особи, і суб’єкт первинного фінансового розслідування встановив, що ця особа більше не має необхідного ризику REP, а також інших небезпек, вона не буде вживати певних дій, передбачених Законом «Про запобігання та протидію легалізації» (відмиванню) доходів.
Щоб прийняти таке рішення, фінансова установа повинна проаналізувати фінансові операції публічного діяча, членів його сім’ї та інших пов’язаних осіб, усі з яких повинні були припинити свої державні обов’язки на момент прийняття рішення.
Як підготуватися до випускного іспиту.
Спочатку завдяки різноманітним офіційним наборам даних можна перевірити інформацію щодо фінансового моніторингу компанії чи фізичної особи. Якщо в них вже були зазначені конкретні питання, то важливо, принаймні, звернути на них увагу разом з юристом і бухгалтером компанії.
Крім того, дуже важливо ретельно вивчати санкційні списки ваших контрагентів. Окремо хочу звернути увагу на чек, який, як кажуть, є ретроспективним. Тобто у вас три роки тому був звичайний двійник, але зараз відносини ненадійні через те, що продовжуються дії на тимчасово окупованих територіях, або їхній благодійник зараз у санкційних списках. У результаті з’являється можливість розглянути ваші ділові відносини з нової точки зору.
По-третє, якщо інформація вже має запит на роз’яснення – надайте його після консультації власного юриста, це пояснить усі додаткові наслідки або їх відсутність.
Спеціалісти юридичного сервіс "Консультант", нададуть юридичні послуги для бізнесу та допоможуть в таких питаннях, як підготовка претензії боржнику, підготовка договору, підготовка контракту, перевірка контрагента, претензія боржнику, вимога боржнику, та супроводять на всіх необхідних етапах для вирішення відповідного питання.